StockSnap 1FN7NK2P5B

Kickstart dit nye musikprojekt med crowdfunding

Vil du på turné? Udgive din musik? Eller lave en musikvideo til din første single? Vi ved allesammen at det koster mange penge, fra den normalt ret tomme tegnebog, når man går i gang med musikprojekter. Men findes der andre måder at finansiere sine musikalske drømme på, end selv at hoste op med pengene? Svaret er: ja! I stedet for at ligge børneopsparingen eller konfirmationspengene til projektet, kan du ty til dit netværk og lade det være op til dit dem, hvorvidt din drøm skal realiseres.

Crowdfunding, eller netværksfunding, er ved at have haft sit indtog i Danmark og er i gang med at få sit gennembrud. Ved hjælp fra familie, venner og fans kan du samle penge ind og på den måde realiseret dit næste musikprojekt. I udlandet er crowfunding en populær måde at få et økonomisk skub på vejen når det gælder opstart af virksomheder eller musikprojekter. Der findes sågar crowdfunding platforme, hvor man kan modtage funding på fertilitetsbehandling hvis man har problemer med at blive gravid.

Metoden har været lang tid undervejs, men har stille og roligt fundet sin plads i den danske musikverden. Mange små bands og kunstnere i Danmark har allerede benyttet sig af mulighederne for crowdfunding. Nogle af dem er bl.a. rockbandet Nelson Can, som crowdfundede over 25.000 kr. til deres debutalbum Now Is Your Time To Deliver via Booomerang i 2014. Derudover indsamlede Mathilde Falch tilbage i 2013 20.000 kr. til sit fjerde album.

Der er dog mange ting at overveje og planlægge, inden du starter din crowdfunding-kampagne. En af de første ting du skal tage stilling til er, hvilken crowdfunding platform du vil bruge. Vi har derfor hjulpet dig lidt på vej, og sammensat en liste over succesfulde platforme til netop dette formål.

Booomerang.dk


Booomerang (ja, men tre o’er) er Danmarks første crowdfundings platform og gik live i 2011.  Her finder du alle mulige former for innovative projekter og gode ideer. Platformen er reward-baseret, der kører efter alt-eller-intet-princippet. Når funding er reward-baseret, menes der at dem der støtter et projekt bliver belønnet for deres hjælp i form af rewards – eller incitamenter, som de kalder det. Det kan f.eks. være en signeret CD eller LP for en donation på 200 kr. til projektet, eller en intimkoncert i hjemmet, hvis man har været meget gavmild. Alt-eller-intet princippet betyder at hvis man ikke opnår sit ønskede beløb, så ryger pengene retur til bidragsyderne. Booomerang tager 5% i provision, men kun hvis projektet når sit økonomiske mål.

Kickstarter.com


Kickstarter er en amerikansk platform, der launchede i 2009. Indtil videre er der blevet pledged – Kickstarters udtryk for ‘bidraget’ – mere end 3 milliarder dollars (ca. 19 milliarder kroner). Denne platform er kun for kreative sjæle inden for f.eks. musik, film, design og kunst. Ligesom Booomerang bruger de også alt-eller-intet princippet, så de sikrer at kunstnerne ikke sidder med det halve beløb til deres projekt. Det skulle samtidig give bidragsydere mere lyst til at donerer.  Kickstarter er gratis, men tager også 5% i provision, hvis/når projektet når sit mål.

Indiegogo.com


Indiegogo er en stor international platform, der sammen med Kickstarter, var en af de første online crowdfunding sider. Siden de gik i luften 2008 og har til dato indsamlet over 1 milliarder dollars (6 milliarder kroner). Deres regelsæt er noget løsere end hos andre platforme, da de ikke ønsker at skabe barriere mellem de gode ideer og realiseringen af dem. I modsætningen til Kickstarter og Booomerang har man mulighed for at beholde det donerede beløb, selvom man ikke når sit ønskede mål.  Derudover tillader Indiegogo også equity crowdfunding. Dette betyder at investorer kan gå ind og finansiere start-ups eller projekter til gengæld for egenkapital i virksomheden eller projektet. Denne platform er også gratis med 5% i crowdfunding fee’s ligesom Kickstarter og Booomerang.  

Pledgemusic.com


Sidst, men ikke mindst, har vi Pledgemusic. Platformen blev lanceret i 2009, den er international og har en større succesrate end Kickstarter og Indiegogo.  De betragter sig selv som en musisk platform, der bringer artisterne og fans tættere sammen. De giver artister mulighed for at sælge eksklusiv merchandise til deres fans og giver fans direkte adgang til ekstra materiale fra deres yndlingsband.  Den fungerer altså derfor ikke kun som en crowdfunding platform, men også som et sted for musikere kan forkæle deres fans. Dertil benytter de sig også af alt-eller-intet princippet. Pledgemusic tager dog 15% i provision, hvis artisten/artisterne når deres ønskede økonomiske mål og derfor noget dyrere end de tre andre platforme.

Skrevet af Cecilie Kudahl Hansen