MG 1367 sh web

Manageren – Interview med Jannie Overgaard, Over & Aude

Foto: Michael Boe Laigaard

Når man er nyudklækket, udøvende musiker og drømmer om at leve en tilværelse som professionel, er der en masse praktiske spørgsmål, som melder sig: Skal jeg signes hos et pladeselskab, have en manager, eller kan jeg klare det hele selv?

Vi har taget en snak med Jannie Overgaard, som er med-stifter af Booking og Management-bureauret Over & Aude, om både fordelene ved at have en manager til at tage sig af det praktiske, som for kunstneren selv kan virke uoverskueligt, og hvad managerens arbejde egentlig består i.

 

“Jeg kan godt lide at se projekter lykkes”


 

Jannie Overgaard er uddannet fra Det Rytmiske Musikkonservatorium med diplom i Music Management, hvorefter hun, sammen med med-ejer Daniel Aude, stiftede bureauet Over & Aude, der i dag repræsenterer de fremadstormende kunstnere Velvet Volume, PALA, EIRENE og Frankie. I sine unge år var hun forsanger i et kopiband, men fandt hurtigt ud af, at hun hellere ville stå bag scenen og trække i alle trådene. Siden har hun desuden været, og stadig er, tourmanager og er koordinator på Northside, Tinderbox Festival og Haven Festival, hvor hun har ansvaret for ca. 500 frivillige. Jannie fortæller:

Jeg kan ikke pin-pointe, hvorfor jeg netop er endt som agent og manager, men jeg kan godt lide at se projekter lykkes og finder stor tilfredsstillelse i at arbejde med længerevarende projekter, der skal udvikles på. Så er tilfredsstillelsen også det større, når det lykkedes.

Jannie Overgaard er lykkedes med mange projekter, og nogle af de største oplevelser, hun har haft som manager, er blandt andet koncertoplevelser på landets største festivaler med kunstnerne, som hun har repræsenteret:

Nogle af de største oplevelser har været til store koncerter som for eksempel Velvet Volume på Northside i 2016, hvor festivalen var nødt til at lukke for adgangen til scenen, fordi der var så mange mennesker. Det var stort! Daniel og jeg brugte i starten af 2016 en del tid på at lande en sync-aftale med Cartoon Networks [TV-kanal, red.] om Velvet Volume, der skulle indspille den danske version af titelmelodien til ‘Power Puff Pigerne’ [tegneserie, red.] – det var fantastisk, da den blev lukket!

Manageren har altid kunstnerens bedste in mente


En managers vigtigste arbejdsopgaver er at sikre, at forretningen kører smooth, hvilket vil sige at sikre korrekt indkrævning af kunstnernes penge, at alle samarbejdspartnere gør deres arbejde ordentligt og at være i tæt dialog med kunstnerne. Manageren skal desuden konstant været opdateret på tidens tendenser:

“Vi skal hele tiden være opdateret på, hvad der sker i branchen, så som nye tendenser fra udlandet og så videre. Jeg er meget interesseret i at følge med i tendenser inden for sociale medier, tech og lignende, og vil meget gerne være på forkant, så vi sørger for at vores kunstnere har de bedst mulige forhold at arbejde ud fra – jeg bliver meget inspireret af at læse artikler af mennesker, som er enormt “nørdede” indenfor deres felt. Det giver mig lyst til hele tiden at blive bedre.”

Forholdet mellem manageren og kunstneren er forskelligt alt afhængigt af, med hvem man har at gøre, men for Jannie Overgaard og Daniel i Over & Aude er loyalitet et nøgleord; de tror altid på deres kunstnere og hengiver sig til dem 100%.

Manageren har til gengæld ikke alle svarene, men har til job at forsøge at finde dem:

Som manager må du aldrig tænke på dig selv først. Du skal altid have kunstnerens bedste in mente. På denne måde sikrer du også de absolut bedste forhold for dig selv. Har du en glad kunstner, som stoler på dig, og du ved, at du gør dit bedste, så er du startet et godt sted.” “Jeg har mødt mange bands og artister, som har en idé om, at det øjeblik, du får en manager, så kommer du til at vælte verden.

Som udøvende kunstner, er det en god idé, at få sig en manager, fordi de kender branchen og har erfaring indenfor feltet, men det er vigtigt, at man bruger de første år til selv at finde ud af, hvordan branchen hænger sammen, så man ikke kommer med en forventning om, at manageren skaber din karriere.

Når du alligevel ikke er ude og spille hver weekend, har du masser af tid til at gøre det selv”, forklarer Jannie og fortsætter: “Jeg har mødt mange bands og artister, som har en idé om, at det øjeblik, du får en manager, så kommer du til at vælte verden. Det er ikke tilfældet.

Det kræver nemlig både tid og ressourcer at ‘opbygge’ en kunstner, og manageren skal kunne se en realistisk mulighed for at kunne tjene penge på sine kunstnere. Derfor er det ligeså vigtigt, at man skiller sig ud fra mængden, hvis man vil erhverve sig en manager:

I dag kan enhver musiker få sin musik ud til hele verden, og det har både sine fordele og ulemper. Det betyder blandt andet, at der er stor konkurrence om at blive set, men det betyder også, at der er større chance for at blive set og hørt. I Over & Aude opdager vi kunstnere til koncerter, på Facebook, gennem anbefalinger fra andre og kunstnere, der selv skriver til os.

Som agent og manager måler og vejer man en kommende kunstner på mange parametre.

Hvis vi går med tanker om at ville arbejde med en kunstner, holder vi en del møder op til, for at pejle os ind på mennesket bag. For det handler ikke kun om musikken, det handler i særlig grad også om, hvem der gemmer sig bag. Når vi har en fornemmelse af at sidde med en kunstner eller et band som har talent, kan skrive sange, er sympatiske, er ambitiøse og som vi rent menneskeligt “klicker” med, så går vi som regel med dem!