fbpx

Studiet vs Studiet: Benedicte fra Baby In Vain og Rasmus fra Fugleflugten

12 feb Studiet vs Studiet: Benedicte fra Baby In Vain og Rasmus fra Fugleflugten

Foto: Benedicte Pierloni // Lone Doom & Rasmus Yde // Sven Wind

Benedicte Pierleoni fra Baby In Vain og Rasmus Yde fra Fugleflugten fortæller om forskellige veje til musikkarrieren, om til- og fravalg af en uddannelse og om at få hverdagen til at gå op i en højere enhed. 

Er du en af dem, der gerne vil kombinere din musikalske karriere med en uddannelse? Har du følt et behov for en sikkerhedsline i form af et uddannelsesstudie ved siden af indspilningsstudiet? Eller vil du hellere gå planken ud og sætte alle kræfter ind på en fremtid som musiker? Find inspiration og skræddersy din tilgang til din egen musikalske karriere her.

Der er mange veje og ruter til hver enkelt musikalske karriere og ikke blot ét rigtigt svar.
Vi har talt med en række forskellige danske musikere, som alle har etableret sig på den danske musikscene, og her kan du få inspiration fra kunstnerne, som fortæller om til- og fravalg i forbindelse med deres stræben efter at bryde igennem på den danske musikscene.
I denne omgang har vi talt med Benedicte Pierleoni fra Baby In Vain og Rasmus Yde fra Fugleflugten, og i næste omgang kan du læse om Moody og Hans-Henrik fra Tårn.

Benedicte fra Baby In Vain


Benedicte Pierleoni kender du måske bedst som trommeslager i den danske punkrock-trio Baby In Vain, som sidste år udsendte deres anmelderroste debutalbum More Nothing, men som allerede har været aktive og turnerende i flere år. 
Udover Baby In Vain udgiver Benedicte også musik med sit soloprojekt Bene, og sidste år udgav hun sin debut-EP Forgotten Memories.
For omkring et år siden færdiggjorde Benedicte ligeledes sin bachelor i Historie fra Københavns Universitet, og nedenunder kan du læse om, hvordan det har påvirket hende, at hun har gået i skole samtidig med at køre to ambitiøse musikprojekter  og hvilke gode råd hun har til andre musikere i samme situation.

Har du prioriteret at have et studie ved siden af din musikalske karriere?

 

Jeg vil ikke sige, jeg som sådan har prioriteret et studie ved siden af musikken, jeg ville bare hellere holde hjernen i gang og blive klogere, end at sidde bag disken på en café. Det er selvfølgelig ikke det samme, og det kræver sikkert mere at studere, men jeg har altid meget godt kunne lide at gå i skole.

Hvornår tog du beslutningen om at køre begge dele sideløbende?


Vi begyndte allerede at spille med Baby In Vain i 2010, hvor vi alle gik i skole, jeg var vist lige startet i 2.g der, så skole har egentlig altid været sideløbende med musik. Efter gymnasiet havde jeg et halvt år, hvor jeg arbejdede lidt, men så startede jeg på en daghøjskole (Akademiet, Musik+), med fokus på sangskrivning og produktion. Der gik jeg i halvandet år, og så startede jeg direkte på min Historiebachelor efterfølgende. Ved ikke hvorfor lige historie, men altså, det tror jeg bare, jeg havde lyst til. Vi er heldigvis så priviligerede i Danmark, at vi får SU, så det var ligesom en måde at have penge på kontoen. Igen, fordi jeg hellere ville studere end arbejde, og siden jeg ikke kan tjene nok penge med musikken endnu, så bliver jeg nødt til at vælge en af delene. I starten troede jeg, at jeg ville droppe ud efter et halvt år, men så var jeg meget heldig med mine studiekammerater, som er skide søde, og syntes egentlig det var meget spændende, når alt kom til alt.

Hvordan får du begge ting til at gå op i en højere enhed?


Jeg prioriterede klart musikken over universitetet, da jeg tror man skal ha’ en form for superkræfter, hvis man vil være 100% fokuseret på begge ting på én gang. Men altså, hvis man har overskuddet og viljestyrken, kan man nå langt, og jeg tror bare, jeg gik i min egen lille solskinsverden og sagde til mig selv, at jeg kunne klare ALT, eller, at jeg ville kunne klare alt. Selvfølgelig var det hårdt engang imellem, men idet jeg ligesom vidste, at jeg prioriterede musikken, så følte jeg ikke, at jeg kunne skuffe mig selv ifm. uni. Jeg lagde ikke rigtig noget pres på mig selv på uni, så det er et mirakel, at jeg har klaret mig så godt til eksaminerne, som jeg gjorde. Samtidig synes jeg også, at når nu man er i gang med noget, kan man lige så godt gøre det ordentligt. Men jeg ved ikke hvad den gyldne løsning var, jeg gjorde det bare, og jeg forstår egentlig ikke hvordan haha…

Hvad har dit fokus på studiet haft af konsekvenser for din musikalske karriere?


Tror ikke det har haft kæmpe konsekvenser, da jeg som sagt prioriterede musikken højere end studiet, men altså så har det været, at jeg måske ikke har kunne tage i øveren lige så meget i en periode pga. eksaminer … eller fredagsbar 😉

Jeg synes tværtimod, at musikken bliver det fede frirum, når man skal være kedelig på studiet. Har dog også fundet ud af, at man ikke skal bruge studiet som undskyldning for, at man ikke skriver sange lige så ofte som man måske gerne ville, og en af grundene til, at jeg stoppede efter bacheloren var også, at jeg gerne vil mærke, om jeg faktisk kan lave musik på fuldtid.

Hvor må du gå på kompromis?


Det har nok mest været sådan, at jeg er gået på kompromis med studiet. Vi har turneret ret meget med Baby In Vain, og jeg har også haft ret meget at se til med mit soloprojekt, Bene, som samlet har betydet, at jeg måske har været væk fra København 40% af min universitetstid. Da jeg skrev min bachelor i efterårssemestret 2016, havde jeg både været på turné og indspillet plade, hvilket betød, at jeg kun havde december at skrive bachelor i, så jeg sad på læsesalen fra kl. 9-21 hele december (minus 24.+25.). Det var pænt nederen haha. Generelt betød det jo, at jeg ikke havde lige så meget tid at læse og skrive eksaminer i som mine medstuderende, men det var jo mit eget valg.

Har du frasorteret noget andet ift. din musik eller studie?


Det ved jeg sgu ikke.. At flytte hjemmefra måske. Vi rejser en del med Baby In Vain, så jeg er ikke så meget hjemme, og idet jeg heller ikke har haft tid til at have et arbejde ved siden af uni og bands, så har jeg ikke haft det økonomiske overskud til at flytte hjemmefra. Men altså, jeg bor på Nørrebro, og der er mad i køleren, så hva faen!

Er du nogle gange i tvivl om din beslutning?


Hvis jeg var, ville jeg gøre noget ved det. Så havde jeg droppet ud, who cares, det er ikke, fordi jeg har planer om at skulle blive historiker lige foreløbigt. Jeg synes det har været vildt fedt at studere faktisk, og jeg har lært mega meget af det, både fagligt, men også socialt. No regrets.

Hvad siger dine bandmedlemmer til din beslutning? Hvordan er de påvirkede af din beslutning?


Tror bare de har syntes, det var ret grineren, det tror jeg alle har tænkt. Historie? Wtf haha.. Anyways, håber i hvert fald ikke, at de har følt sig tilsidesat, for det ville være en misforståelse.

Har du nogle gode råd til andre musikere, der gerne vil kombinere både studiet og musikken?


Hvis man har overskuddet og ved, at der er noget inden for universitetsverdenen, som man synes er interessant, så synes jeg da bare, man skal gøre det. Og så er det også godt at finde nogle gode studiekammerater og venner at holde fast i, så man ikke er alene om det – også selvom man måske ikke kan komme til hver undervisning.

Har du følt et pres fra andre om at gå på et studie ved siden af din musikalske karriere?


Ja, ikke sådan direkte. Man kan sige, at studiet har været et slags “sikkerhedsnet”, men jeg skal sgu ikke være gymnasielærer, no offense, og min familie er da også ved at stoppe med at spørge til hvad jeg “rigtigt” skal, når jeg bliver “voksen”. Men mine forældre er forskere/læger og kloge på den måde, og skole har altid været en stor del af min opdragelse – det der med at lave sine lektier og ikke pjække og sådan noget – men altså, det er da kun godt. Ignorance er ved at smadre hele vores planet…
Sååå… en sidste kommentar: School of rock.

 

Rasmus fra Fugleflugten

 
Rasmus Yde er forsanger og guitarist i det fremadstormende shoegaze-rockband Fugleflugten, og han er en af de kunstnere, der har valgt at satse 100% på sin musik.
I løbet af 2017 har han og bandets andre tre østjyske drenge for alvor gjort et navn ud af sig selv bl.a. med en optræden på Uhørt Festival og udgivelsen af EP nummer to, Bølgevækker. Og 2018 er også startet ganske godt for bandet med en optræden på Lille VEGA som en del af showcasen Vegas Udvalgte.
På grund af Fugleflugtens DIY-tilgang til produktionen af deres musik, har bandet løbende haft et fokus på balancen mellem branchens fristelser på den ene side og deres musikalske integritet på den anden.
Rasmus’ personlige tankegang er – som du kan læse herunder – bundet op på det kunstneriske, frem for det økonomiske, aspekt.
På scenen er bandet en energibombe, og især Rasmus formår at performe med en særligt karismatisk og personlig karakter. Bag scenetæppet er forsangeren dog ganske jordnær, og han har i denne forbindelse besvaret en række spørgsmål omkring sit fokus på en musikalsk karriere – hvilket for ham at se ikke er ensbetydende med at bevidst ‘fravalg’ af et studie. Læs med her:

Hvornår tog du beslutningen om at fravælge et studie og satse 100% på musikken?


Jeg har ikke tilvalgt et studie. Jeg føler ikke, at jeg har fravalgt noget. Det har jeg måske i andres øjne, men jeg har valgt musikken, og det at lave kunst generelt. Det har jeg gjort, fordi jeg ikke har kunnet lade være. Det er sket løbende over mange år, så det er ikke et valg, jeg har været specielt bevidst omkring.

Hvad har det haft af konsekvenser for dig?


Ingen studierabat på busserne mellem København og Århus. Og så var jeg for nogle år siden nødt til at snige mig med til en universitetsfest på KUA, fordi jeg ikke havde et studiekort.

Føler du dig nogle gange usikker på din fremtid?


Ja, det sker nogle gange. Og andre gange vågner jeg op med sommerfugle i maven over min fremtid. Det svinger meget, og det tænker jeg egentlig er meget normalt. Jeg skaber selv min fremtid, og jeg er mit eget studie. Det minder jeg mig selv om, og det er en stor del af mit drive i dagligdagen.

Er du nogle gange i tvivl om din beslutning?


Nej, for jeg vil helst ikke på skolebænken igen. Og jeg kan jo altid vælge om.

Har du følt et pres fra andre om at gå på et studie ved siden af din musikalske karriere?


Ja, mine forældre var lidt bekymrede i starten, men de ser resultaterne nu og mærker min glæde ved musikken, så de er stolte den dag i dag. Men jeg har aldrig rigtig mærket et pres udefra som sådan. Måske mere en form for undren. De mere borgerlige dele af min familie har nogle gange haft lidt svært ved at forstå, hvordan man “bare” kan lave musik.

Hvad har det givet dig af muligheder, ikke at skulle fokusere på et studie ved siden af musikken?


Muligheden for mere tid og mere overskud.

Kan du leve af at være udøvende musiker, eller prioriterer du at have et job, når nu du ikke får SU?


Jeg prioriterer et fritidsjob lige for tiden. Bare så tingene kan køre rundt rent økonomisk. Det er klart en mulighed at leve kun af musikken, men lige nu prioriterer jeg Fugleflugten og min kunstneriske integritet højest. Men alt vi tjener i Fugleflugten ryger ind i projektet, så det fortsat kan vokse. Jeg kan altid fokusere på penge senere i livet. Jeg skal nok nå det hele.

Har du en plan B, hvis din musikalske karriere glipper eller ikke går som forventet?


Ja, så skriver jeg børnebøger om livet, de valg og veje du tager og går. Og hvis det ikke lykkes, så finder jeg på noget andet.

Har du nogle gode råd til andre musikere, der overvejer at fravælge studiet for at fokusere 100% på musikken?


Jeg ville aldrig nogen sinde råde nogen til at følge musikken, hvis det i deres tilfælde ville være at gå planken ud. Men skulle personen være en lille smule i tvivl om fremtid og karriere, så ville jeg foreslå personen lige at nappe det der studie med. Så er der lidt at falde tilbage på. Og hvis personen slet ikke er i tvivl og tror 100% på egne kunstneriske evner og drivkraft, ja, så har personen slet ikke brug for mine råd. Det er ligesom allerede afgjort. 🙂

 

Skrevet af Ditte Nebeling Jensen & Martin Rahbek