fbpx

Studiet vs Studiet: Hans Henrik fra TÅRN og Moody

15 feb Studiet vs Studiet: Hans Henrik fra TÅRN og Moody

Foto: Hans Henrik // Dennis Morton & Moody // Sarah Fresco

 

Hans Henrik fra TÅRN og Moody fortæller om forskellige veje til musikkarrieren, om til- og fravalg af en uddannelse og om hvilke konsekvenser deres valg har haft for dem – både positive og negative.

Er du en af dem, der gerne vil kombinere din musikalske karriere med en uddannelse? Har du følt et behov for en sikkerhedsline i form af et uddannelsesstudie ved siden af indspilningsstudiet? Eller vil du hellere gå planken ud og sætte alle kræfter ind på en fremtid som musiker? Find inspiration og skræddersy din tilgang til din egen musikalske karriere her.

Der er mange veje og ruter til hver enkelt musikalske karriere og ikke blot ét rigtigt svar.
Vi har talt med en række forskellige danske musikere, som alle har etableret sig på den danske musikscene, og her kan du få inspiration fra kunstnerne, som fortæller om til- og fravalg i forbindelse med deres stræben efter at bryde igennem på den danske musikscene.
I sidste omgang talte vi med Benedicte Pierleoni fra Baby In Vain og Rasmus Yde fra Fugleflugten, og i denne omgang kan du læse om Hans Henrik fra TÅRN og Moody.

 

Hans Henrik fra TÅRN

 

Hans Henrik spiller til daglig trommer i det fremadstormende band TÅRN, som har været en del af den danske musikscene i omkring to år. Med deres dansksprogede indierock tager de publikum med storm, og det kan ses på deres kalender, som i det sidste stykke tid har været fyldt med masser af live-koncerter.
I 2017 udgav TÅRN deres andet album Velkommen Indenfor, og med det har de rejst landet tyndt – eksempelvis på en omfattende danmarksturné i efteråret 2017.
Vi stiller skarpt på Hans Henrik som tidligere har gået på først MGK (Musikalsk grundkursus), senere Det Rytmiske Konservatorium i Odense og som nu studerer Historie med tilvalg i Statskundskab.
Hvordan får han hverdagen til at hænge sammen? Og hvad får han ud af at studere ved siden af sin musikalske karriere? Vi har stillet ham netop disse spørgsmål.

Har du prioriteret at have et studie ved siden af din musikalske karriere?

Jeg startede faktisk med at tage den lige vej fra først gymnasiet, så to år på MGK og så Kons (konservatoriet, red.) i Odense, hvor jeg har en bachelor fra. Det hedder bachelor-kandidat, ligesom på Uni, selvom det er lidt noget andet end en bachelor i traditionel forstand.

Hvordan kan det være, du valgte den vej?

I første omgang var det fordi, jeg ligesom i slutningen af gymnasiet bare tænkte, at det var det, jeg skulle 100 % – bare fuld fart fremad. Og så var jeg ligesom der i tre år.
Der er stor forskel på om man går i København eller Odense, og jeg kan ligesom bare tale ud fra min erfaring i Odense, som jeg har været rigtig, rigtig glad for. Men når det så er sagt, så havde jeg i den måske sidste halvdel af min tid på Kons en større og større trang til også at læse nogle bøger. Jeg følte, at jeg savnede at blive stimuleret på nogle andre måder end kun via et øvelokale. Og for mig, sådan retroperspektivt, der var det hvert fald den rigtige beslutning, for jeg synes kun, jeg er blevet en bedre musiker, efter jeg er startet på Universitetet, fordi det ligesom har givet mig nogle andre måder at tænke på og måske en større ro ift. det at spille. 
Der er jo ikke én måde at gøre det på. Det er ikke fordi, at fordi jeg har gjort det sådan, så er det det bedste for alle. Men det er hvert fald det, der har virket for mig. Og jeg synes egentlig, jeg spiller bedre nu, efter jeg ikke øver 7 timer om dagen, end jeg gjorde, da jeg gjorde det.
Det er selvfølgelig svært at sige ”så bare lad være med at øv dig”, men mit fokus kom hvert fald lidt mere hen på noget kreativt. Noget kunstnerisk kreativt og mere væk fra ’måder jeg kan flytte mine fingre på’.

Du siger, at dit valg har haft en masse positive konsekvenser på din musikalske karriere. Har det også haft nogen negative?

Jamen det har det da 100%. Først og fremmest betyder det jo, at jeg ikke har helt så meget tid som nogle af mine fuldtidskolleger til at gøre det, som jeg gerne vil. Og det har jo selvfølgelig konsekvenser. Så jeg har ikke tid til at øve mig lige så meget, som jeg gjorde på Konservatoriet. Og jeg har ikke lige så meget tid til at have øvere sammen med andre.
En anden ting kunne være, at jeg kan godt mærke, at jeg har ikke lige så meget kontakt med det københavnske jazzmiljø. Ikke fordi jeg har haft en stor jazzkarriere overhovedet, men jeg har da før i tiden vidst lidt mere, hvad der rørte sig, og det gør jeg ikke nu.
Man har jo kun den tid og den energi man har, og man bliver jo nødt til at vælge, hvor man placerer det. Men når det så er sagt, så har jeg også stor tiltro til, at den energi man bruger et sted, godt kan spilde positivt over på et andet felt, selvom det overhovedet ikke har noget med hinanden at gøre. Så den tid jeg f.eks. bruger på en læsesal, påvirker også den måde jeg spiller på bag et trommesæt.
Jeg kan kun tale ud fra mig selv, og jeg synes, jeg er nået til en masse historieteoretiske erkendelser, som har givet mig ro ift. den måde, jeg oplever verden på. Og det har sådan set været fint nok at få en lidt anden referenceramme, så musikken ikke er hele mit univers. Så når jeg så er der, så kan jeg være der 100%.

Hvad siger dine bandmedlemmer til din beslutning?

Altså der har været en masse forskellige bandmedlemmer med sådan lidt på kryds og tværs. Og vi startede jo egentlig med at være en del fra Kons i Odense, sådan helt tilbage da det bare var et hyggeprojekt. Og af Daniel og Erik og mig, som udgør TÅRN nu, er det jo egentlig kun mig, der kommer fra kons i Odense. Daniel og Erik går så på Kons i København nu, så nu er det jo lidt omvendt. Så er rollerne byttet lidt.
Men helt konkret håber jeg da, de er glade for det, de får ud af mig. I perioder er det da svært for mig at give dem den mængde af mig, som de gerne vil have ud af mig. Men det synes jeg egentlig også skifter lidt, for de har jo også travlt på Kons, og de skal også til alvorlige og arbejdskrævende eksaminer, som de også bruger tid på.

Hvad har du fået ud af at vælge et studie?

For mig har det i hvert fald været det rigtige, fordi det var lige så meget, fordi jeg savnede at læse bøger, end at det var fordi, jeg var træt af at være musiker og gå på kons. Så det blev jeg ligesom nødt til at forfølge, og så begynde at læse nogle flere ting, fordi det inspirerede mig simpelthen.
Men her på det sidste har jeg da også godt kunnet mærke, at jeg, når jeg har fået noget afstand til det at være fuldtidsmusiker, savner det helt vildt meget, den frihed det giver.

Føler du nogle gange, at du er i tvivl om denne her beslutning?

Nogle gange ja, fordi jeg hellere i perioder bare vil spille musik hele dagen. Sådan har jeg det virkelig. Altså der er ikke nogen tvivl om, at hvis der ikke var sådan en fremdriftsreform som bed mig i røven, hvilket er super irriterende, så ville jeg da helt klart sprede min uddannelse ud over en meget længere periode, og så ligesom køre musikken på et lidt højere aktivitetsniveau.

Nu har du som sagt både prioriteret musikken og studiet. Føler du, at der er noget helt tredje, som du har nedprioriteret?

Ja. Altså jeg har rigtig meget tid sammen med folk, jeg spiller musik sammen med. Ikke den hele, men 70% af den tid, jeg laver noget sammen med nogle, hvor jeg ikke sidder i et klasselokale eller på læsesal, det er sammen med andre musikere. Så det gør da helt klart, at jeg ikke har lige så meget tid til at være social med andre folk, som jeg ikke spiller med. Og det er da træls, for jeg ville da gerne kunne f.eks. engagere mig mere i foreningslivet på det kollegium, jeg bor på.
Jeg ville også gerne bruge noget mere tid på at lave mad, og lidt mere tid på at gå på vandretur.
Eller bare have et arbejde – jeg har ikke noget studiejob; jeg lever af de indtægter, jeg får fra musikken, og det ville jeg da egentlig også gerne have. 
Men altså, du har den pose tid og den mængde energi, du har, og så er det ligesom bare at vælge. Specielt inden for den kreative verden, føler jeg hvert fald, at der har man en begrænset mængde god energi, hvor der kommer noget helt specielt ud af. For det kræver at man er vågen og på. Nogle gange hvert fald haha.

Har du nogle gode råd til andre musikere, der ligesom dig gerne vil kombinere studiet og musikken?

Der er ikke én måde, man kan blive musiker på. Der er ikke én vej. Den går ikke altid igennem MGK og Kons og så kandidat, og så ud og spille. Altså der er rigtig, rigtig mange forskellige måder. Og mange af de musikere, som jeg har allermest respekt for, har ikke sådan en konservatoriebaggrund, som jeg har. Men der er også nogle, der har. Så det handler ligesom bare om at finde sin egen stemme, og lade være med at forsøge at kopiere en eller anden sti, som er blevet trådt før. 

 

Moody

 

Josefine Moody var sidste år en af de tre vindere i DRs KarriereKanonen, og hendes smooth electro-pop og R’n’B-sange har efterhånden fundet vej til en bred fanskare. 2018 ser ud til at blive et godt og aktivt år for sangerinden, og Moody er blandt andet for nyligt blevet annonceret til Smukfest 2018.
Kaldet på det kreative og det at performe har altid været i Moodys bevidsthed: Hun droppede ud af gymnasiet for at blive skuespiller, gik imod samfundets pres om at starte på et studie og har nu fundet sit kald i musikken. Hun har ingen plan B og vil forfølge sin drøm 100%.
Nedenunder kan du læse om hendes råd til andre aspirerende kunstnere med samme drøm, og om hvilke udfordringer der ligger i hendes valg.

Har du prioriteret at have et studie ved siden af din musikalske karriere?

Jeg har ikke et studie ved siden af musikken, fordi jeg vil kunne fokusere 110% på at få min karriere op at køre, også nok fordi, der simpelthen ikke er andet, jeg kunne forestille mig at lave.

Hvornår tog du beslutningen om at fravælge et studie og satse 100% på musikken?

Da jeg startede i gymnasiet, fandt jeg virkelig hurtigt ud af, at det slet ikke var noget for mig. Jeg var god faglig, var koncentreret i timerne, men jeg blev bare slet ikke stimuleret nok på et kreativt plan. Jeg blev enormt deprimeret og umotiveret ved at gå i gymnasiet. Jeg sad jo bare i en kæmpe betonklods med en masse andre forvirrede unge mennesker og beskæftigede mig med noget som ikke sagde mig en skid. Jeg blev doven.
Så jeg valgte at ’droppe ud’ (et ord jeg hader, for det lyder så negativt, men det var virkelig den bedste beslutning jeg nogensinde har taget) af gymnasiet og begyndte at arbejde, mens jeg satsede på en skuespillerkarriere, som var min store drøm dengang.
Da jeg så begyndte at lave musik nogle år efter, kunne jeg bare mærke, hvor godt det var for mig ikke at have spildt min tid dengang. Nu var jeg klar oven i mit hoved til at gå 100% efter det der gør mig lykkelig. Musikken.

Hvad har det haft af konsekvenser for dig?

Personligt tror jeg, at den eneste konsekvens indtil nu har været følelsen af at være gået glip af noget. Alle de oplevelser der hører med til det at gå i gymnasiet. Venskaberne. At få hue på. Det kan nogle gange godt være lidt hårdt. Især dengang alle mine tidligere klassekammerater fik hue på og skulle på vogntur og feste og fejre. Der følte jeg mig virkelig udenfor, men måtte jo så også minde mig selv på, at jeg nok måske havde meget mere styr på, hvad jeg ville med mit liv, end nogle af dem med hue på havde på det tidspunkt.

Føler du dig nogle gange usikker på din fremtid?

Helt bestemt. Jeg føler lidt, at jeg som ung altid havde en stemme i baghovedet, der fortalte mig, at hvis jeg ikke fik mig en god og lang uddannelse, så ville jeg heller aldrig få et job. Jeg ved, at det er enormt svært at slå igennem i musikbranchen og leve godt af det, så den stemme dukker da helt klart op nogle gange og igen fortæller mig at jeg hellere må tilbage på skolebænken. Men det skal jeg ikke. Jeg ved, at jeg ville blive dybt ulykkelig. Jeg skal bare lave musik 24/7.

Er du nogle gange i tvivl om din beslutning?

Nej. Selvom der kan dukke tanker op om, hvorvidt det var den rette beslutning, er jeg aldrig i tvivl. Jeg kan mærke det helt nede i maven, at det var og er den rigtige beslutning. Jeg passede på mig selv, og det er vigtigst.

Har du følt et pres fra andre om at gå på et studie ved siden af din musikalske karriere?

Jeg tror helt klart, at presset fra samfundet er noget, jeg har kunnet mærke. Man bliver jo altid spurgt: ’Nå, hvad laver du så?’, når man møder nye mennesker, og hvis man som et ungt menneske ikke går på et studie og læser, så føler jeg at man bliver set lidt på som en lidt mærkelig snegl. Især når man så fortæller at man laver musik, så kan man virkelig få nogle sjove blikke. Jeg glæder mig til den dag, hvor alle kunstarter bliver set på med samme vigtighed som alle mulige andre erhverv.

Hvad har det givet dig af muligheder, ikke at skulle fokusere på et studie ved siden af musikken?

Jeg elsker virkelig at udelukkende skulle fokusere på at lave noget, der gør mig 100% glad. Med ét mål for øje, og så kunne arbejde så pisse hårdt for det i alle døgnets timer. Det gør, at jeg har langt højere livskvalitet og kan lave resultater, der sparker røv.

Kan du leve af at være udøvende musiker, eller prioriterer du at have et job, når nu du ikke får SU?

Jeg kan leve af musikken det næste års tid uden et job ved siden af, udelukkende fordi jeg har sparet en masse penge op tidligere. Men i 2019 er jeg nødt til at finde mig et job. Så håber jeg, at jeg kan finde noget musikrelateret at beskæftige mig med, i stedet for at stå i en butik eller arbejde i en Netto.

Har du en plan B, hvis din musikalske karriere glipper eller ikke går som forventet?

Nej. Helt ærligt. Jeg aner ikke hvad jeg så skulle lave. Men jeg har erfaret, at det er bedst for mig ikke at tænke på, hvis det nu ikke lykkes, for så bliver man bare skuffet 2 gange.

Har du nogle gode råd til andre musikere, der overvejer at fravælge studiet for at fokusere 100% på musikken?

Gør det hvis det føles rigtigt. Totalt kliché, men helt seriøst. Hvis du tror på dig selv, så hiv et år eller to ud og sig ’Nu gør jeg det, og hvis det ikke går, så prøver vi bare noget andet’.

 

Skrevet af Ditte Nebeling Jensen

Tags:
,