02 nov DEN GODE PRESSETEKST
Er du i tvivl om, hvordan man strukturerer en pressemeddelelse? Tvivler du på, om du har nok blikfang i dine mails?
Og mangler du afklaring på, hvad der helt præcist skal være i sådan en pressemeddelelse?
Hvis du svarede ja til bare et af disse spørgsmål, skal du læse med her. Musikbranchen kan nemlig være et svært felt at navigere i som artist, og vi har derfor på Innovative Artist Academy sammensat en guide til, hvordan du ved at følge 5 gode fif laver den bedste pressemeddelelse. Det har vi gjort i samarbejde med Ditte Nebeling Jensen, som til daglig er redaktionspraktikant på musikmagasinet Bands of Tomorrow og derfor læser rigtig mange pressemeddelelser.
Ditte Nebeling Jensen er 22 år og studerer Musikvidenskab på Københavns Universitet. Dette semester bruger hun dog hos musikmagasinet Bands of Tomorrow, hvor hun fungerer som redaktionspraktikant. Derudover spiller Ditte til daglig klaver i det nye, upcoming band Tavse Poet, og hun har derfor lige nu en fod i både musiker- og branchelejren. Bands of Tomorrow er et online musikmagasin, der har til formål at informere og oplyse deres læsere om nye, upcoming tendenser og artister på den danske og internationale musikscene.
Efter et par måneder på redaktionen har Ditte efterhånden set sin del af de mange pressemeddelelser, der hver dag tikker ind hos Bands of Tomorrow, og kvaliteten i dem varierer ofte rigtig meget.
”Jeg oplever desværre at rigtige mange kunstnere simpelthen ikke ved, hvordan man skal bygge en pressemeddelelse op, eller ikke ved hvilke informationer, den skal indeholde”, siger Ditte.
På den måde, fortæller hun, bliver mange artister mere eller mindre ubevidst sorteret fra hos redaktionen, fordi man på baggrund af det de har sendt, ikke kan skrive noget fyldestgørende om dem.
Ditte fortæller hvordan at,
”En dårlig pressemeddelelse betyder, at en artist har langt sværere ved at komme igennem med sin musik, og det er virkelig en skam. Omvendt har man rigtig mange fordele, hvis man blot har styr på de pressemeddelelser, man sender ud.”
Derfor har Ditte givet os sine 5 bedste fif til, hvordan en god pressemeddelelse ser ud, og du kan læse med lige her:
5 gode fif til din pressetekst
Billeder + fotografnavn
Det er her, vi oftest løber ind i problemer på redaktionen og med god grund, for der kan opstå mange komplikationer i forbindelse med det.
For det første skal man huske altid at sende billeder i høj nok opløsning – og det kan virkelig næsten ikke være for højt. Hvis det er i for lav opløsning, bliver det grimt, og det ser simpelthen ikke godt ud på vores hjemmeside.
En anden ting er, at billedet skal være vellignende og fangende. Det går ikke, at vi ikke kan se, hvem der er på billederne, eller at farverne er for mørke, og som min redaktør (Nikoline Skaarup) sagde:
”Skygger sælger ikke, det gør ansigter”.
Derudover har vi altid brug for et fotografnavn, så vi med rette kan kreditere den person, som har taget billedet. Det handler på den ene side om anerkendelse men på den anden side også rigtig meget om det juridiske perspektiv, og det skal bare være i orden.
Selve teksten
Den egentlige pressetekst skal være i et klart og tydeligt sprog, så man som læser hurtigt kan overskue den. Derudover giver det selvfølgelig altid det bedste førstehåndsindtryk, hvis den tekst man læser er gennemarbejdet og korrekturlæst, så der ikke er nogle tastefejl eller manglende kommaer.
Teksten må hellere end gerne være sjov og fangende, men det vigtigste er, at den er til at forstå.
Da musikken er det, der er i fokus i en artists pressemeddelelse, skal det selvfølgelig beskrives. Det er okay at man kommer med sine egne lidt funky genre-betegnelser, så længe vi har noget at sammenholde til det, vi hører.
Derudover skal teksten være opdateret med alle de rigtige informationer, så man som presse ikke udgiver noget forkert eller misvisende. Ligeledes skal den nyhed, man vil ud med altid fremgå som noget af det første, også gerne i mailtitlen, så man ikke skal lede.
Det gælder desuden også her, at der skal være overensstemmelse mellem alle ens sociale medier, hjemmesider, mails og hvor man ellers udsender informationer fra. Det går ikke, at der på Facebook står, at man er tre medlemmer i bandet, men at man så sender en mail ud, hvor man underskriver med fire navne.
Det er noget, vi rigtig ofte er ude for.
Adgang til musikken
Det er vigtigt, at vi hurtigt kan finde det musik, den musikvideo eller generelt den nyhed, vi skal tage stilling til i pressemeddelelsen. På den måde kommer man hurtigere i gang med at bedømme det, det egentlig drejer sig om. Derfor er det også utænkeligt, at man sender en pressemeddelelse ud uden links eller vedhæftninger af den musik man vil promovere og vise frem – lige meget om det er på Youtube, Soundcloud, Spotify, Tidal, Apple Music eller andet.
Ligeledes skal musikken være let tilgængelig, sådan så man ikke behøver at downloade sangene på sin computer eller overføre filer via et program, man måske ikke kender.
Derfor: Hold det simpelt og sørg for at sende et link, som man ved, alle kan tilgå.
Aktualitet
Som presse og som musikmagasin får man rigtig mange mails ind ad døren, og man kan derfor godt nogle gange drukne i informationer. Derfor er det vigtigt, at man som artist sender sine nyheder og pressemeddelelser ud i rigtig god tid, så man som medie kan nå at tage stilling til det. Hvis man sender mails lige før ens musik bliver aktuelt eller endnu værre, efter at man har udgivet sin musik, er det simpelthen for sent at skrive om. Det handler især fra et nyhedsmagasins perspektiv om aktualitetsværdien af en nyhed, og hvis man derfor får mails ind, som beskriver noget der er sket, kan vi ikke bringe det.
Overskuelighed all around
Som en afrunding kan jeg sige, at det der kendetegner de bedste pressemeddelelser er deres overskuelighed. En pressemeddelelse som, udover at have alle de rigtige og nødvendige informationer, også er overskuelig og med en klar opsætning er altid ekstra god.
Her gælder det om, at man starter ud med den nyhed, man vil bringe, og at man derefter som læser ikke er i tvivl om hverken de informationer man skal bruge om artisten, hvad nyheden er, eller hvor man kan finde musikken eller pressebilledet.
Hvis du gerne vil sende din musik til Bands of Tomorrow, eller har spørgsmål til dine pressemeddelelser, kan du skrive til redaktion@bandsoftomorrow.com