Forløbet

Hvordan udvikler man sig som artist og skiller sig ud fra mængden? Hvordan kommer man til at spille på forskellige spillesteder og festivaler landet over? Hvad er pladeselskaberne lige nu på jagt efter?

På Innovative Artist Academy får du svar på, hvad der skal til, for at du kan slå igennem på den danske musikscene. Karriereforløbet Innovative Artist Academy tager udgangspunkt i dig som udøvende artist, musiker og/eller sangskriver og introducerer dig til musikindustriens univers.

Som udøvende artist er det i dag ikke længere nok blot at være en dygtig musiker. At vide hvem man er som kunstner, og hvordan man begår sig i branchen, er vigtige redskaber, hvis man har en seriøs ambition om at slå igennem på den danske musikscene. Vi har derfor skræddersyet dette kompetencegivende forløb med undervisning i emner som branchekendskab, sangskrivning, pladekontrakter, udgivelsesproces, booking, management, marketing og meget meget mere. Du får udviklet din egen personlige plan for dit musikprojekt og kommer tæt ind under huden på pladeselskaberne. Ligeledes får du et unikt indblik og netværk i den etablerede danske musikbranche.

Du modtager svar på din ansøgning 1. juli
Forløbet kan tages i enten Roskilde eller Aarhus.

Roskilde

Sted:
Maglekildevej 7, Roskilde
Kursusdage:

Aarhus

Sted:
Studsgade 10A, Aarhus
Kursusdage:

PRIS

6450 kr.

eller del betalingen op over 3 måneder (2150 kr/md)

Moduler

KICK OFF & BRANCHEKENDSKAB

Du kan glæde dig til det første modul skydes igang på Innovative Artist Academy. Her vil du møde dine medkursister for første gang og blive introduceret til forløbet. Du vil desuden blive præsenteret for musikbranchens forskellige aktører, så du med det samme får kendskab til samspillet mellem bookingbureauer, pladeselskaber, managements, publishingselskaber m.fl.

PR, MARKETING & SOCIALE MEDIER

I de seneste år er der sket et radikalt skifte i måden, man markedsfører musik på. Størstedelen af kommunikationen foregår på de digitale medieplatforme, og dette stiller store krav til dig som artist, når du skal markedsføre dig selv overfor dine fans og potentielle samarbejdspartnere. I dette modul vil du modtage konkrete PR- og marketingsredskaber, som du kan benytte i din karriere. Du vil også blive præsenteret for spændende cases og eksempler fra musikbranchen samt få et unikt indblik i, hvordan du udnytter dit potentiale bedst muligt, når du skal gøre opmærksom på dig selv og din musik.

PLADESELSKAB & UDGIVELSE

Digitaliseringen af musikindustrien har gjort det nemmere end nogensinde før at udgive musik på egen hånd. På trods af dette sidder pladeselskaberne fortsat på størstedelen af markedet, da udgivelsesprocessen er en kompliceret affære og stiller store krav til kompetencerne. I dette modul får du indblik i tankegange og processer på både major- og indielabels samt viden om, hvad pladeselskaberne leder efter, når de signer nye artister. Derudover gives der eksempler på pladekontrakter, fordele og ulemper ved en selvudgivelse, og du bliver guidet i, hvordan du laver din egen udgivelsesstrategi.

 

SANGSKRIVNING

Hvad er god sangskrivning?
I dette modul vil du blive undervist i sangskrivning af en anerkendt og erfaren producer og/eller sangskriver, der har forstand på alt fra komposition og opbygning til genkendelsesfaktorer, hitpotentiale og lyrik. Vi vil diskutere og definere, hvad der karakteriserer en god sang, og der vil være rig mulighed for sparring omkring dine egne tekster, melodier og kompositioner.

 

LIVE: BOOKING, SPILLESTEDER & FESTIVALER

At optræde live er en stor del af en musikers liv. Men hvordan kommer man til at spille på en festival? Hvordan bliver man opdaget af en booking-agent? Og hvad lægger spillestederne vægt på, når de sammensætter deres musikprogram? Dette modul giver dig overblik over mulighederne, når du og/eller dit band skal ud og spille koncerter. Du får ligeledes en grundlæggende forståelse for planlægningen og økonomien bag en turné, samt hvad der skal tages højde for, inden du/i tager afsted.

MANAGEMENT & BRANDING

Hvem er du som artist og hvad er dit personlige brand? Hvilket label skal du signes på, hvad er planen for dine udgivelser og hvor skal dine sange spilles?
I dette modul skal du arbejde med branding og management, og du vil blive klogere på, hvordan du skaber de bedste forudsætninger for en fremtid i musikbranchen. Hvad enten du er artist, musiker eller sangskriver, giver vi dig redskaber til at udarbejde en realistisk plan, der kan skabe fundamentet for din karriere i branchen. Du vil endvidere få sparring i forhold til, hvad der karakteriserer dig som artist, hvordan dette kan have indflydelse på dine karrieremæssige valg samt gode råd til, hvordan du skiller dig ud og får sat dine egne unikke kvaliteter i fokus.

Ansøgning & deltagelse

Hvorfor skal man ansøge om en plads?

Du skal ansøge om en plads på Innovative Artist Academy, hvis du brænder for musik og er ambitiøs omkring en karriere i branchen. Du møder ligesindede, der ligesom dig drømmer om at arbejde med musik, og du udvider dit netværk med erfarne branchefolk, hvis mål er at give dig værktøjer og gode råd med på vejen mod drømmen.

Hvem deltager?

Innovative Artist Academy er Danmarks største forløb for musiktalenter, som på den ene eller anden måde brænder for at arbejde seriøst med musik. Når vi vurderer din ansøgning, lægger vi stor vægt på, at du har lysten og drivkraften til at engagere dig i vores undervisning. Du behøver ikke være professionel artist, musiker, sangskriver eller producer – vi hjælper dig på det stadie, du lige nu befinder dig på. Vi har deltagere i alle aldre.

Skal man have erfaring fra branchen først?

Nej, du behøver ikke at have erfaring fra branchen i forvejen. Vi hjælper dig på det stadie, du lige nu befinder dig på.

Kursusbevis & netværk

Du modtager et kursusbevis, når du har gennemført forløbet, som du kan benytte i forbindelse med dit CV eller til kommende arbejdsgivere.
Derudover får du adgang til vores lukkede netværksgruppe for tidligere kursister og branchefolk.

Det siger vores deltagere