fbpx

Producer og sangskriver Sebastian Owens: “Man kan ikke tro, at bare fordi man kan synge og skrive en sang, så er det nok.“

20 okt Producer og sangskriver Sebastian Owens: “Man kan ikke tro, at bare fordi man kan synge og skrive en sang, så er det nok.“

Produceren: den tekniske troldmand- eller kvinde, der sidder bag knapper og keyboards og kan få en simpel demo til at lyde som det næste hit. Vi har talt med en af dem, der hver dag knokler med musikken – ikke for selv at kunne gå på scenen, men for at andre kan.

Sebastian Owens blev fanget af glæden ved at arbejde med lyd allerede tilbage i gymnasietiden, og det er faktisk lige siden da, at han har brugt flere timer, end døgnet tilbyder, på at skrive musik og producere. I 2009 grundlagde han sammen med sin ven, sangskriver og producer Daniel Durn, Cynosure Music, som er et København-baseret team, der arbejder med musikproduktion og sangskrivning i alle afskygninger.
Selvom du måske ikke umiddelbart kender til Sebastian Owens, så har du meget muligt hørt noget af hans musik, for han står bag R’n’B’- og Pophits både herhjemme og i udlandet. Blandt andet har han været med til at co-producere Joey Moes 2014-hitsingle “Klar På Mig Nu”, som med tæt på 1000 plays er det næstmest afspillede Joey-Moe nummer på Danmarks Radio og som er gået guld med over fire millioner streams. Derudover har Sebastian blandt andet arbejdet med urban-sangerinden NAYAH lige fra starten, da hun stadig gik i gymnasiet – et kreativt samarbejde, der førte til “Ugens Uundgåelige” på P3 med nummeret “Bad Bitches”.

Udover hans eget Cynosure Music er Sebastian Owens også tilknyttet musikselskabet The Bank, hvor han er signet på Publishing-delen side om side med makkeren Marcus Elkjer og sangskrivere og producere som August Fenger Janson (ELOQ), Emil Falk og Vera.

Vi mødte Sebastian Owens i hans studie i Njalsgade-komplekset på Islands Brygge, hvor meget af Nik og Jay og Medinas musik blandt andet er blevet til og sågar også Blue og Westlife, som produceren Cutfather i sin tid lavede i selv samme studiekompleks, (hvor han desuden stadig arbejder i dag).

Den første kontakt til produceren/sangskriveren


Er du selv artist og går og grubler over, hvordan man lige kommer i kontakt med sådan en som Sebastian, så er det på sin vis meget simpelt, men det kræver, at du har tålmodighed til at gøre det ordentligt.

Det er meget normalt, at man bare sender sit materiale, men du skal gøre noget ud af det. Det er så let og billigt i dag. Det koster basically nul kroner at købe ting, der kan lave musik, og du kan nærmest lave musik på din iPhone.

At det er simpelt nok at sende sin musik rundt er imidlertid ikke ensbetydende med, at det er en nem proces, langt fra. Det er benhårdt, for du skal ikke forvente, at alle, du rækker ud til, vender tilbage.

Musikproducere, som har bare lidt gang i ting, har altid travlt. De er jo ude og skabe deres egen succes konstant og bruger tid på at skrive, udvikle artister og så videre. Så det kan godt være hårdt at skulle sende rundt til folk, og det er helt sikkert heller ikke alle, der svarer. Men nogle gør. Jeg får rigtig mange henvendelser, men jeg svarer altid. I det mindste takker jeg for materialet og skriver, at jeg ikke har tid lige nu, eller at artisten lige skal øve sig på et eller andet – bare en kort kommentar.

Frygten for at møde “the wall of silence” fra producere, der, modsat Sebastian, ikke vender tilbage må dog aldrig holde dig tilbage fra at sende rundt, for i sidste ende er producere og sangskrivere jo altid på udkig efter nyt talent, de kan arbejde med.

Du skal slet ikke være bange for at sende ting, og nogle gange, hvis du ikke har fået svar, så prøv igen og vær sådan: ‘Hey! Jeg hørte ikke lige fra dig, kunne du ikke lide det, eller?’. Man må gerne være lidt aggressiv på den måde.”

En anden approach, du kan gå til det med, er hvis du allerede har skrevet nogle sange, og bare gerne vil have dem produceret. Det er noget, du kan betale dig fra og se som en investering, så du i fremtiden har nogle lækkert-producerede demoer og tracks, du kan pitche senere hen til pladeselskaber og andre producere.

Jeg laver også meget, hvor jeg producerer for folk, som betaler mig, og så er det “bare” et job for mig. De har allerede lavet sangen, de har skrevet tekst og melodi og har egentligt bare brug for, at det lyder ordentligt. Så man bliver nødt til at investere nogle penge og noget tid i sig selv. Man kan ikke tro, at bare fordi man kan synge og skrive en sang, så er det nok. Alle investerer i sig selv, og det er ligesom at lave et firma. Du bliver nødt til at bruge tid og penge på at have et eller andet produkt, som folk kan tage stilling til.”

Det Sebastian dog forestiller sig, at de fleste artister derude er på udkig efter, er en producer, som gider arbejde med dem, ikke gratis, men på et kunstnerisk samarbejdsplan, hvor produceren og artisten er gået sammen i et fælles projekt. Det er det, rigtig meget popmusik går ud på i dag.

Der er mange artister, som har lidt vind i sejlene, som oplever, at der er flere forskellige producere, der gerne vil arbejde med dem. Så må man prøve sig frem, og måske finder man en lyd eller en god vibe sammen med en af dem, som man så kan køre lidt videre med. Kommer man helt nede fra bunden af, kan det være en fordel at prøve at finde nogle på ens eget level, som har lidt mere fritid at investere i projektet. Ellers må man man alternativt ud og bruge nogle penge. Men hvis du har har en fed sang eller en fed stemme, så skal der nok være nogle, der lægger mærke til det.

Der er dog én regel, lige meget hvordan du forsøger at komme i kontakt med en sangskriver/producer, take note:

Du må ikke være undskyldende over for noget. Det må aldrig være sådan noget: ‘uuuh jeg sender lige det her, det er godt nok en demo, men aahh hvis du lige tænker…” Nej! Det er der ikke nogle, der gider høre på. Når du sender noget, så skal det være fordi, der er et eller andet at komme efter. Man kan ikke overskue undskyldninger og ditten og datten. Det er ikke så fedt at starte med. Man skal have noget confidence.

En fed vokal, en god sang og så lidt gejst, tak


Det er jo sindssygt forskelligt, hvor din force ligger som artist, og det handler om at være sig den bekendt og vide, hvor du er svagest og skal have hjælp. Den første styrke, Sebastian altid lytter efter, er vokalen, men efterhånden er det blevet en lidt spøjst størrelse at forholde sig til. Som producer kan man jo trylle med mange ting i et computerprogram…

Jeg lytter meget efter stemmen. I dag er det sådan, at hvis du har en fed stemme, så kan du lave rigtig meget. Det er ikke så vigtigt, hvor teknisk godt, du synger, for det kan man altid rette til i computeren – det er jo den skill, jeg har. Jeg kan få vokaler til at lyde godt, men jeg kan ikke snyde i, hvordan udtrykket er i vokalen. Artisten skal have noget i stemmen, man kan se udvikle sig til et unikt udtryk.

Udover det, så kommer sangskriveren også op i Sebastian, når han lytter til det materiale, han får tilsendt, så det er også vigtigt, at det er nogle fede sange, artisten har skrevet. Og det er helt klart federe for ham at lytte til noget, artisten selv har skrevet: “Det er lidt mindre interessant at få et eller andet cover-nummer tilsendt. Så skal man virkelig kunne synge fedt,” siger han.

Sidst men ikke mindst, så vil han høre og se seriøst initiativ fra artistens side af: “Det bliver man tiltrukket af, for det har man selv vist i sin tid.

Hvad angår det materiale, du rent faktisk skal sende, så sørg for, at det er kortfattet. En til to sange er det, Sebastian som modtager af din musik maksimalt har tid til at lytte til, og så drop de lange selvportrætter og brug energien på at få optagelsen i top i stedet…

Jeg behøver ikke få en eller anden lang biografi fra folk, det er jeg sygt ligeglad med. Man kan godt lige vedhæfte et billede, hvis det er, men ellers så send bare en sang eller to. Det er det, man maksimalt kan overskue at lytte til. I dag er det jo også bare virkelig nemt at lave musik, du kan lægge på Youtube og Soundcloud og så videre. Få en til at spille klaver eller guitar, hvis du ikke selv kan, køb en mikrofon eller betal nogle for lige at optage det. Det er ikke så dyrt, og det er meget lettere i dag.

At det er blevet så let selv at indspille og optage et “decent” stykke musik betyder selvfølgelig også, at konkurrencen er blevet større, og der er mange flere artister, en producer kan vælge mellem som sin næste samarbejdspartner. Men som med alt andet her i livet, så er der fordele og ulemper.

Der bliver udgivet meget mere musik, end der nogensinde er gjort, så du er mere end en fisk i havet. Men der er til gengæld intet, der holder dig tilbage fra at kreere noget og have et produkt. I gamle dage var det jo sværere. Der skulle du tage et lån for at komme ind i et studie, og det var få, der kunne finde ud af at bruge det. I dag har alle jo nærmest et studie, hvis man gider bare sætte sig lidt ind i det. Og det kan du på Youtube – det er ligesom at lære Word – du søger bare på “tutorial”, og så har du den.

Så i sidste ende ser Sebastian helt sikkert denne der DIY-bedroom-tendens som en fordel for artisten, for det betyder meget, at alt er blevet mere tilgængeligt. Men det kræver så bare, at du har gejst, vilje og drivkraft i det hele veje igennem.

Det er halvdelen af det at lave musik. Du skal selvfølgelig udvikle dine skills, blive bedre til at skrive, synge og så videre, men du skal bruge lige så meget energi på at tænke: ‘hvordan kan jeg blive sådan en, som folk lægger mærke til. Hvad kan jeg gøre for at lære nogle inde fra branchen at kende, og hvordan kan jeg sørge for, at der er nogle inde på pladeselskaberne, der lytter til min musik’. Man kan altid fornemme, hvis folk har et eller andet drive.

Det ideelle samarbejde


Der er, som vi allerede har været inde på, flere forskellige måder, man som sangskriver/producer og artist kan arbejde sammen på, og for Sebastian er det klart det kreative samarbejde, der vægter højest.
Hvor produceren førhen i langt højere grad bare var en, der optog og fik musikken til at lyde godt, så mener Sebastian, at vejen frem inden for kommerciel musik, nu er den sparring, der foregår mellem producer og artist.

Tit kan det være, at jeg laver en instrumental – det er meget den måde, man skriver på i dag – og så sidder vi sammen og laver toplinen, altså melodien og teksten oven på det instrumentale.

En af styrkerne ved denne type samarbejde er, at måden, man længe har skrevet musik på, er ved at sidde ved et klaver eller med en guitar og skrive sange hen over det, forklarer Sebastian. Men når man hører noget, hvor der allerede er akkorder og trommer og andre mere moderne elementer, så udfordrer det hjernen til at tænke anderledes i processen.

Det er super fedt, hvis du også har de der singer-songwriter-skills, og det kan være, at det bare er det, du gerne vil være, men hvis du nu vil lave noget mere mainstream, så lærer du også at skrive på beats, som en producer har lavet på forhånd.

Og faktisk kan du allerede øve dig, inden du sidder med produceren – igen takket være det store internet.

Man kan bare søge på Youtube på for eksempel “Justin Bieber kind of instrumental”, og så er der nogle, der lægger beats op, som du kan høre og skrive over. Det er ulovligt at udgive det, selvfølgelig, men du kan jo godt bare bruge det til at vise frem til nogen, du gerne vil samarbejde med.

Så der er mange muligheder i dag, pointerer Sebastian, men man skal gøre noget for at skille sig ud. Selv foreslår han alle artister i dag, at de lærer basis-elementerne ved at bruge et musikprogram.

Det er så sygt luksus at arbejde med, og det er meget få, der kan det. De fleste, jeg arbejder med, kan ikke finde ud af at bruge en computer, men hvis du bare lige brugte et halvt år på at sætte dig ind i det, så kan du optage dine egne demoer og så videre. Det er meget arbejde for en producer at ‘hente en ind fra gaden’ og sige: ‘Okay, jeg vil gerne arbejde med dig for free i et kreativt samarbejde, hvor vi håber på, at det her bliver til noget’, hvis personen ikke kan noget i forvejen. Det er meget tid, jeg skal bruge på at være kreativ omkring projektet, sikre mig, at det er en god sang, indspille det hele, redigere, producere, mixe og så videre. Og man laver flere tracks, for det bliver man nødt til. Du kan ikke bare lavet hits. Du er nødt til have flere og så vælge det bedste. Så hvis du kan lidt som artist i dag, så er det et giga plus.

Og så er vi tilbage til det dér med at vise engagement og initiativ. Dels er det rimelig blæret at have sat sig ind i, hvordan man bruger et musikprogram, og dels er det blæret selv at turde komme med idéer.

Vi sidder jo og laver musik hele tiden, så det er fedt, når nogle selv kommer med idéer og siger: ‘det her kommer til at være en blanding af det gamle Britney og noget Daft Punk’. Så siger vi, at det er en god idé, og måske ved artisten ikke, hvordan man gør, men siger: ‘jeg har en idé om, at det kunne være lidt fedt at have strygere på her, jeg ved ikke, hvordan man laver det’, men det ved vi jo så som producere. Man har brug for, at artisten bringer noget til bordet.

Det er ikke tilfældigt, at Sebastian siger “vi”, for selvom man ofte kan tænke på en producer som en lone wolf, der sidder alene i studiet med sin teknik, så er det på ingen måde den sådan, Sebastian foretrækker at arbejde. For ham er musik en holdsport.

Jeg er tit i samarbejde med artister, hvor vi er flere om at lave det. Det er ikke kun mig, men flere producere og sangskrivere, så vi alle kan komme med forskellige ting til bordet. Jeg kan godt lide at arbejde fra bunden, hvor der er nogle, der har nogle fede akkorder og andre, der har en god melodi-del, selvom det i sidste ende altid er artistens version, og artisten der har det sidste ord. Jeg ser helt klart helst at arbejde som et sammenspil mellem artisten og producerne/sangskriveren, hvor man er kreativt ligeværdige. Så har alle større ejerskabsfølelse over tingene, og så skal man ikke sidde efterfølgende og diskutere procenter og så videre. Så er det noget, man har lavet sammen.

Skrevet af Nikoline Skaarup

 

 

Forløbet Innovative Artist Academy