fbpx
CABAL

Q&A med CABAL – en snak om hvordan det er at være band i en subgenre og hvordan man etablerer sig i branchen

På Innovative Artist Academy elsker vi at være med på, hvad der rør sig på den danske musikscene. Derfor har vi hevet fat i gutterne bag CABAL til en snak om deres musikeventyr.

Foto: Sebastian Stigsby
Tekst: Thit D. Bojesen

CABAL er et københavnsk Heavy Metal-band, der blev etableret tilbage i 2014. I 2015 udgav deres første single ”Innocent Blood”, der var startskuddet til deres musikeventyr. Vi har taget en snak med drengene, om hvordan det er at være et band indenfor en subgenre, hvordan man etablerer sig i branchen, og så giver de jer – upcoming artister – en masse guldkorn om hvordan man etablerer sig godt i musikbranchen.


Hvordan blev CABAL til og hvordan startede jeres musikkarriere?

– CABAL startede i 2014, da vores trommeslager Nikolaj indspillede med sit tidligere band hos vores sangskriver og producer Chris. De delte en passion for tung, teknisk musik, og besluttede at jamme nogle sange Chris havde skrevet til sit soloprojekt med henblik på at spille det live. Det endte i stedet med, at der blev skrevet helt nye sange, resten af bandmedlemmerne blev samlet, og startskuddet lød i december 2015, hvor CABAL udgav første singlen ‘Innocent Blood’. Singlen fik hurtigt en del opmærksomhed og derfra tog det hurtigt fart med koncerter og en intensiv indsats på de sociale medier.


Hvordan blev I introduceret til jeres subgenre?

– Vi har hver især været på en rejse igennem rock- og metalmusik i vores ungdom. Det startede med bands såsom Linkin Park, Metallica, Blink 182 for blot at nævne nogle få. For nogle mennesker stopper udforskningen af genrene dér, men for andre (som os), kan det ikke blive hårdt og tungt nok. Over flere år, og igennem mange forskellige trends, er vi tilfældigvis endt med at opdage bands indenfor teknisk metalcore, deathcore og hardcore. Det var den slags musik, der ræsonnerede mest med vores indre artister. Det viste sig at være den slags musik, der gav os skubbet til at kaste os ud i at spille musik for alvor.

CABAL leverer et æstetisk og lyrisk univers, med et stærkt visuelt udtrykt og lydbillede. De mestrer subgenre som; black metal, deathcore og hardcore, men samtidig er deres musik tydeligt inspireret med en underliggende pop-ish sangstruktur. På den måde komplimenteres den benhårde dommedagsatmosfære med catchy melodier – selvfølgelig uden at gå på kompromis med brutaliteten!


Hvordan er det at være artist og band i en subgenre? 

– Det skal ikke være nogen hemmelighed, at det kan være rigtig hårdt. Vi befinder os indenfor en genre med et meget snævert publikum – især i Danmark. Det betyder i praksis, at der ikke florerer de store summer penge i forbindelse med koncertdrift, og at vi har finansieret bandet for egen lomme i rigtig mange år. Vi er først nu ved at grave os ud af ‘the valley of death’ for alvor, og det skal siges, at vi er et af de meget heldige og relativt succesfulde undergrundsbands i vores genre. Men den anden, skinnende side af den ellers beskidte mønt er en stor kærlighed for musik, kreativitet og mennesker i musikmiljøet. Vi kan ikke lade være, og mange af os har arbejdet decideret deltid ved siden af vores karrierer bare for at få lov at drive bandet videre, opleve verden og snakke med vores fans og andre artister. Det er noget ret unikt for musikere metalmiljøet – vi bliver ved selvom vi er på røven, for vi kan simpelthen ikke lade være.


Og det hårde arbejde betaler sig. De har hærget på både danske såvel som udenlandske scener, som andre artister kun kan drømme om at få lov til at prøve. Herhjemme har de har blandt andet spillet på Roskilde Festival i 2018 og CopenHell i 2019.
 

Var subgenren så bestemt på forhånd da i stiftede bandet?

Det var en kærlighed for energisk, groovy og tung musik, der bragte os sammen til at starte med. Vi har alle været aktive musikfans i det danske undergrunds metal- og hardcore miljø, og kendte hinanden lidt på kryds og tværs lang tid før der var snak om at starte CABAL. Da vi startede CABAL var det ikke med et fokus på en bestemt genre, men mere et fokus på en særlig æstetik, lyrisk univers og et fokuseret lydbillede. Det var en heksekeddel af alle de forskellige genrer af musik vi hver især lytter til og er inspirerede af, fra hardcore og deathcore til black metal, men med en underliggende pop-agtig sangstruktur. Et forsøg på at gøre benhård og dyster smadder catchy og tilgængeligt uden at gå på kompromis med brutaliteten.

Hvordan og hvornår blev i signet/scoutet?

– Vi har været meget, meget heldige at have haft en dygtig manager bag os stort set siden vi startede, Mirza Radonjica fra Prime Collective. Han har været en stor drivkraft for os ved at pitche musikken og brandet til pladeselskaber, PR-bureauer og bookingselskaber, og vi har vokset sammen siden bandet og hans selskab startede. Vi fik vores første kontrakt i forbindelse med udgivelsen af vores første fuldlængde album ‘Mark of Rot’, der blev udgivet gennem Long Branch Records. Vi har samarbejdet med dem på to albums i alt, og har netop skrevet ny pladekontrakt med et af verdens største metal pladeselskaber (vi må ikke nævne hvem endnu, desværre).

Hvornår fik i følelsen af, at ”nu kører det sgu egentlig meget godt for os”?

– Det kan lyde lidt kækt, men vi har faktisk helt fra starten følt, at vi havde noget ret unikt, der tilmed også kunne sælges med den rette indsats. Vi har haft meget lidt modgang udover det faktum, at det er en undergrundsgenre vi befinder os i, og der derfor ikke er særlig mange penge at komme efter.

Rent karrieremæssigt føltes det først rigtig ægte da vi spillede på Roskilde Festival i 2018, Copenhell 2019 og vores turnéer i Japan og USA – fire kæmpe milepæle vi kun havde turde drømme om da vi startede. Og det er først nu vi begynder at kunne se en karriere forme sig for os, såfremt vi holder momentum oppe, bliver ved at skrive god musik og udvider vores forretning.

Hvordan vil I rådgive upcoming artister i subgenren til at begå sig?

– Musikken først! Sørg for at blive rigtig dygtige til det i gør. I vores genre er der en vis grad af elitisme: hvis I ikke kan spille det, så lad være at skrive det. Hold det på et niveau I kan udføre, gør det jeres eget og bliv ved med at udforske og vokse. Hvis I er et nyt band og ikke tidligere har spillet i relativt større bands, så duk op til koncerter. Udvid jeres netværk. Køb merchandise. Snak med bands, snak med fans af de bands. Find ud af hvad der fungerer, hvad folk lytter til, hvem de ser op til. Musik, og især metalmusik, er et fællesskab. Det giver point at møde op og være på.

Vær fokuserede, drik en bajer mindre til koncerten og analysér hvad et band I godt kan lide gør til deres liveshow. Hvad har de af gear? Hvordan er deres merchandise-setup, og hvad er deres prissætning? Skriv det ned, sæt det i system. Det er vigtigt at anskue jeres band fra et start-up perspektiv, hvis I gerne vil drive det til noget udover KB18 (hvil i fred) eller andre mindre lokale spillesteder. Bliv gode til at varetage jeres penge, jeres systemer og jeres folk. Byg et netværk af folk indenfor andre kreative fag såsom videoproduktion, design, artwork som ca. er på jeres niveau som I kan vokse sammen med. Men stop ikke dér; lær nye ting selv. Lær at bruge Photoshop. Lær at klippe videoer. Lær at designe merchandise. Bliv ved og ved og ved med at udforske måder I kan være selvstændige. Tænk i nye baner, få inspiration fra andre steder end kun metalmiljøet. Læs start-up litteratur, hør podcasts. Æd så meget information I kan. Bliv entreprenører.

Hvad vil i sige, at det kræver at etablere sig i branchen?

– Det kræver rigtig meget selvstændighed. Det kræver at man kan finde ud af at producere høj kvalitet med de ressourcer man har til rådighed, eller er villig til at bruge sin egen opsparing eller løn. Kvaliteten disse dage er helt vildt høj både ift. musikproduktion, men også visuel kunst i form af musikvideoer, artwork, grafik osv. Man bliver ikke taget seriøst hvis det er sjusket og halvfærdigt. Vores klare anbefaling er at skabe sig et solidt netværk at udvikle sig sammen med, og blive ved at udforske dette selv; både for at blive god nok til at lave jeres egne ting, men også for at blive gode til at formidle til jeres crew hvad jeres vision er. Det er også en realitet at sociale medier og online markedsføring er kommet for at blive. Det er blevet artistens storefront, og man kan ikke rigtig komme uden om det, hvis man vil drive det til noget. Så det kræver også en dedikeret og fokuseret content strategi, konsekvent posting og udforskning af nye funktioner, platforme og tiltag. Bliv rigtig gode til det – og det er uanset om man laver beats eller black metal.

Har i nogle sidste råd til spirende deathcore artister som i vil give med på vejen?

Gør det! Kast jer ud i det! I vil ikke fortryde det. Eller jo, det vil i måske nogle gange –  men det går over! Det er verdens fedeste ting at få lov at spille energisk smadder foran frådende, skrigende og dansende metalheads. Det er så fucking sjovt. Især når man tilmed kan begynde at lave penge på det. Så gør jer umage, lav jeres ‘lektier’, driv det som en forretning og hjælp os med at gøre Danmark til et internationalt metal-mekka. Vi ses til et show!

Er det eneste du kan tænkte på nu, hvornår mon du får chancen for at opleve CABAL live? Dét forstår vi godt!
Drengene spiller til Copenhagen Metal Fest der afholdes den 18. September i Amager Bio! Skynd dig og køb din billet, det bliver en KÆMPE fest!
Hvis du ikke kan vente så længe, så hop ind på Instagram eller Facebook og giv dem et følg – @cabalcph! Her kan du blandt andet finde en masse fede klip fra deres tidligere koncerter, som du kan varme op til.

Går du med en drøm om at blive artist? Vil du gerne udvide dit netværk inden for musikbranchen og ramme lige dét som branchen efterspørger?
Så ansøg om plads på vores efterårsforløb hos Innovative Artist Academy!  

// Udgivet den 10. September 2021