29 sep Q&A med Jesper Thisgaard, booker hos SPOT Festival: »Brug tid på at udvikle dit udtryk, så du netop finder frem til det unikke«
Foto: Henrik Friis
Hvad skal der til for at komme ind under huden på SPOTs bookere? Det kommer Jesper Thisgaard, som er ansat i festivalens booking team, med et godt bud på her.
Hvad er din rolle på SPOT Festival som Musik og Projektkoordinator?
– Som booker for SPOT er min primær rolle at koordinere og planlægge alle de mange koncerter, vi afvikler i løbet af en spot weekend. Det gælder både at lave aftaler direkte med bands eller deres respektive managers/agenter, men også en lang række eksterne arrangører og projekter.
Hvad gør ifølge dig en artist unik?
– Hvis man er i stand til at formidle sit sande jeg/kollektive jeg. Man skal kunne mærke den/de personer, som står bag. Hvis man som man artist eller band kan finde frem til det og få det ud gennem instrumenterne, så får man også noget unikt frem.
Hvilke tendenser ser du på musikscenen i øjeblikket?
– Det er svært at sige noget om tendenser i dagens musiklandskab på grund af det store udbud. Tilgængeligheden har gjort tendenserne meget fragmenteret, og der vil således være tendenser alle steder. Jeg tror dog, at vi kan komme til at se en lille opblomstring i instrumental og jazzmusikken over de næste år. Ikke at det vil overtage hitlisterne (slet ikke) men at inspirationerne derfra vil bliver tydeligere – primært på “indie” scenen. Vi har allerede set et par eksempler herhjemme i bands som Bremer/McCoy og Athletic Progression, som har opnået en vis anseelse.
Hvad har du af gode råd til artister, som drømmer om at blive opdaget?
– De første, der opdager et band, er dem selv. Arbejd med din musik og vær tålmodig. Lad være med at tro, at man bare lige kan mødes nogle gutter i øveren en dag og skrive fem sange, og man så er klar til at blive en stjerne. Brug tid på at udvikle dit udtryk, så du netop finder frem til det unikke (se ovenfor). Nogen gange er den der bare, men de fleste gange tager det tid.
//Udgivet d. 27/9 2020