4SRA1ZTKGU e1476891791413

Hvad lægger pladeselskaberne vægt på, når de scouter nye artister?

Det kan være svært at gennemskue, hvordan man får pladeselskabernes opmærksomhed, og hvad de lægger vægt på, når de leder efter nye artister.
I forbindelse med den netop afholdte Label Night: Brag About It, har Bands of Tomorrow spurgt tre pladeselskaber om dette. Her er deres svar:

Fandango Music (Fura)


Det er svært at sige. Det har aldrig været det samme to gange… Det er vigtigt, at artisten har noget musikalsk unikt, som man ikke kan glemme. Vi kigger ikke bestemte steder, men det er klart, at Soundcloud er et rigtig godt sted at scoute talenter.

Bad Afro Records (Bellhound Choir)


Bad Afro sælger flest plader i udlandet, og derfor skal nye artister måles op mod, hvad der sker uden for landets grænser. (…) Jeg leder efter noget, der har originalitet. Det behøver ikke være kommercielt i gængs forstand, men må gerne have mulighed for at nå ud over en given genres grænser. Og så er det vigtigt, at der er kemi mellem bandet og mig. Der er ingen skabelon for, hvordan jeg finder bands.

Crunchy Frog (ONBC)


Det er jo det her ‘je ne sais quoi’, som man ikke kan definere, før man hører det. Noget originalt og unikt. Hvis ikke bandet ligefrem genopfinder rock’n’roll, så skal de fortolke arven på en måde, der er deres egen. Vi gør nok, som de fleste labels: lytter på tilsendt materiale, hører om bands fra netværket og faktisk rigtigt tit fra de bands, der allerede er signet. F.eks. hørte vi om både Junior Senior og PowerSolo gennem Superheroes i sin tid. Det er en uudgrundelig proces, men når vi hører noget, vi kan lide, så rækker vi ud og beder om mere, eller prøver at se bandet live og få en fornemmelse af, hvad de handler om. Vi er ikke interesserede i at signe bands som ikke allerede ved, hvad de har gang i og kan noget selv. Og så er det faktisk også super vigtigt, at vi kan lide de mennesker, vi skal arbejde tæt sammen med. Der er altså både et kunstnerisk og socialt element, som nok guider os mere end en eller anden idé om, at bandet er lige præcist det, alle de unge vil have