custom Custom Size image1 2

Interview med Debs Wild: kvinden der opdagede Coldplay

Foto: PR

At kommunikere på nettet og især på sociale medier er en kunst og kræver benhårdt arbejde. Men det er fuldstændig lige meget, om du laver god musik, hvis ikke du fortæller nogen om det. Det har vi talt med britiske Debs Wild om, som i sin tid opdagede Coldplay og nu dagligt sørger for, at Coldplay er i kontakt med deres millioner af fans. Hun deler her ud af gode råd, og så fortæller hun også historien om, hvordan det hele begyndte tilbage i 1998.  

“17 years ago today an amazing lady called Debs Wild discovered us in a tiny bar in Manchester. Without her, no Coldplay. #thankyoudebs PH”


Således lød det den 14. september 2015 i et tweet fra Coldplay. Det er ikke alle, der kan prale med at være den fantastiske dame, der opdagede Coldplay tilbage i 1998, men det kan Debs Wild, som vi har fanget til et interview. Udover at være ekspert på musikbranchen og freelance som musikbranchekonsulent, så er det også hende, der står for Coldplays faninteraktion.
Er du interesseret i at blive klogere på, hvordan du når dine fans, og hvornår du skal begynde at tænke dem ind i din strategi, så læs med her, når Coldplay-oraklet deler ud af sine gode råd.

Meeeen, inden vi når dertil, så lad os lige spole tiden tilbage til 1998 og høre lidt om, hvordan det nu lige er, at man opdager et band som Coldplay…

Jeg var en A&R Scout for Universal Records og tog til Manchester for den (nu ikke-eksisterende) In The City Music Convention. Det var en regnfuld mandag aften i september, og Coldplay spillede som de første. Det var et ud af meget få af de bands, der spillede over tre aftener, som jeg ikke havde hørt om før, så de var på toppen af min ‘to see’-liste,” forklarer Debs Wild.

Der var især én ting ved det dengang ukendte band, der fangede Debs Wild’s opmærksomhed.

Det første var Chris’ stemme. Bandet var lige gået igang, da jeg trådte ind på spillestedet. De spillede stille og roligt, og Chris’ stemme fangede mig med det samme. Den var ikke helt det samme som nu. Den mindede mig om Jeff Buckley, hvis stemme jeg også elskede.

Der var plads til, at Debs Wild kunne stille sig på en af de forreste rækker, og hun var tryllebundet.

De spillede et ret kort set, men jeg blev stående til det hele, hvilket er ret unormalt til en konvention som denne her. Du ser normalt en til to sange, og så går du videre til det næste spillested.

Det var dog først i 2001, at Wild begyndte at arbejde for Coldplay, hvor hun startede som redaktør på coldplay.com. Her arbejde hun tæt sammen med pladeselskabet, management og web-udviklere, og hendes primære opgaver bestod i at skabe content til hjemmesiden, som eksempelvis billeder og interviews. Herudover stod hun for at holde Coldplay’s fans informeret omkring nyheder, koncerter og udgivelser, lede en Q&A sektion og arbejde på at involvere bandets fans så meget som muligt.

“At prøve at signe et band er som at date. Du ser dem, du kan lide dem, du inviterer dem ud – forhåbentligt siger de ja, hvis de også kan lide dig – og så bliver du gift.”


Men lad os lige endnu engang spole tiden tilbage til slut 90’erne, inden vi når til, hvilken rolle Wild spiller i Coldplay-universet i dag. For hvordan endte Wild’s scouting i et regulært samarbejde?

Det er et forhold, man indleder. At prøve at signe et band er som at date. Du ser dem, du kan lide dem, du inviterer dem ud – forhåbentligt siger de ja, hvis de også kan lide dig – og så bliver du gift. Desværre nåede vi ikke til det stadie, da min chef ikke signede dem, men forhåbentligt forstår du analogien.

Da Debs Wild forlod spillestedet, den regnfulde aften i september, snuppede hun et visitkort, som bandets daværende manager Phil Harvey meget belejligt havde lagt ved døren. Wild ringede til ham den efterfølgende dag, og efter en snak spurgte hun, om han kunne sende en demo hendes vej.

The Safety EP landede hos mig nogle dage senere, og den blæste mig bagover. Det fik hårene på armene til at rejse sig. Goosebumps stuff,” forklarer hun og fortsætter:

Jeg mødtes med bandet og Phil på en lokal pub ugen efter, og vi talte meget sammen hen over de efterfølgende måneder. Jeg tog også til flere shows med dem. Så introducerede jeg dem til en musikadvokat, som stadig repræsenterer dem. Jeg introducerede dem også til en publishing-ven (Caroline Elleray, BMG Publishing, red.), som signede dem til publishing-selskabet. Jeg fortsatte med at scoute andre acts, men selvom vi fortsatte med at holde kontakten, var det først ved slutningen af 2001, at jeg begyndte at arbejde med dem.

Wilds rolle har ændret sig, siden dengang hun i 2001 opdaterede hjemmesiden med nyheder, og nu tager hun mere generelt fat, hvor der er brug for hende. Selv kalder Coldplay hende deres “Web Ambassador”, men den letteste måde, Wild selv kan beskrive jobbet på, er ved at kalde det “Fan Liaison”: “… fordi (næsten) alt, jeg laver, er at forbinde bandet med deres fans.

Fra Debs Wild til dig


“Du ville aldrig gå op til en eller anden, du ikke kender, og sige ‘køb det her!’, så lad være med at gøre det online.”


Så nu har du historien om, hvordan Coldplay startede, og du ved også, hvem der står bag deres kommunikations med de mange fans. No shame hvis du er artist og ikke heeelt er nået op på samme antal fans som Coldplay, men det skal ikke forhindre dig i at tænke marketing og kommunikation ind i dine strategier. Ifølge Debs Wild skal det være en del af din tankegang fra det sekund, du har formet dit band eller dig selv som artist.

Tænk over det, og gør det så. Så snart en artist putter et eller andet ud i offentligheden, hvad end det er en sang, en video, et show eller bare et post, skal artisten tænke over at kommunikere med sine fans.

Og det samme gælder ifølge Wild den ofte lidt upopulære idé om, som artist eller band, at tænke på sig selv som et brand.

Der er ingen grund til, at man ikke skal begynde at tænke sådan, når man begynder. Artister kan ikke lide tanken om at være et brand (og det tog mig også lang tid at forlige mig med tanken), men det er de. Marketing er altafgørende, og det er altid vigtigt med det samme at være genkendelig på navn, logo, billeder… ikke kun musik.

Og grundlæggende handler det om det simple fact, at den eneste måde, du kan lære dine fans at kende på, er ved at interagere med dem.

Du skal behandle sociale medier som en virkelig samtale. Du ville aldrig gå op til en eller anden, du ikke kender, og sige ‘køb det her!’, så lad være med at gøre det online. Opbyg et forhold. Hvis du stiller dine fans et spørgsmål, vil de svare, så chat med dem, og gør det personligt. Fans kan godt lide at føle sig specielle og at kontakte deres yndlingsartister – lige meget om der er tale om en spritny artist eller en superstjerne – føles tilgængeligt, så prøv at gør det tilgængeligt (til et vist punkt!).

Vi er ved vejs ende, og Coldplay-oraklet Debs Wild har to helt generelle råd, hun gerne vil dele med dig, der drømmer om en karriere som musiker.

De to bedste råd jeg har, som virker relevante for artister er: Hold fødderne på jorden og dit hoved ud af skyerne. Det andet er, at sangskrivning er som en muskel, som har brug for træning hver dag.

Skrevet af Nikoline Skaarup