custom Custom Size 121417 Matt Beats1 080 RGB

Interview med Matt Wilkinson, fast radiovært på Apple Music’s Beats 1: Vi har en vild appetit efter at finde den næste store ting

Foto: PR
Tekst: Nikoline Skaarup

Det er drømmen for mange upcoming-artister pludselig at høre sin egen musik i radioen, men alt andet end drømmetænkning. Det kan sagtens lade sig gøre, og selv uden for Danmarks grænser er der interesse for dansk musik. Hvad skal der til? Hvor sender man sin musik hen? Vi har talt med Beats 1’s faste radiovært Matt Wilkinson, som fra studiet i London hver dag præsenterer sine lyttere for et hav af ny musik.

Beats 1 er Apple Music’s 24/7-radiokanal, der spiller alt fra de største pop-hits til det helt nye fra undergrunden. Radiokanalen har gæsteværter så som Frank Ocean, Pharrell WilliamsElton John, Ezra Koenig fra Vampire Weekend, Lars Ulrich og Dr. Dre, og fire faste værter: Zane Lowe, Ebro Darden, Julie Adenuga og Matt Wilkinson.

Vi har talt med sidstnævnte, som er den seneste tilføjelse til Beats 1’s faste program, og som under titlen “New music from London” sender nye toner direkte fra London til de mange lyttere verden over. Og tro ikke, at det kun er artister fra London, han spiller i sit program, for Wilkinson har fingeren på pulsen, hvad angår musikscenen langt ud over de britiske grænser. Af danske artister har han blandt andet kastet kærlighed over større navne som Iceage og Baby in Vain, men også det helt nye Aarhus-band Yune.

Matt Wilkinson kort fortalt


Matt Wilkinson plejede at arbejde for det store, britiske musikmedie NME som New Music Editor. I løbet af sine mere end fem år på posten, som han startede på i 2008, hjalp han dengang upcoming-acts som The xx, Chance The Rapper, Tame Impala og Charli XCX op til overfladen, og han interviewde artister som Coldplay, Amy Winehouse, Arctic Monkeys og Paul McCartney.
Men da den anerkendte New Zealandske DJ og radiovært Zane Lowe pludselig hev fat i ham og spurgte, om han ville være en del af holdet på den nye radiokanal Beats 1, som han lige havde lanceret for Apple Music, var der noget, der trak i Wilkinson.

Jeg lærte Zane Lowe at kende en smule, da han stadig arbejde for Radio 1 (BBC Radio 1, red.). Da han forlod det for at opstarte Beats 1, rakte han ud og spurgte sådan; ‘Hey! Jeg ved, at du er skribent, men har du nogensinde lavet radio?’. Det havde jeg ikke, overhovedet,” fortæller Matt Wilkinson. Jeg har fanget ham over telefonen fra London, hvor han er bosat og fuldt beskæftiget med et dagligt show på Beats 1, hvor han altså gør en stor dyd ud af at præsentere ny musik ved siden af interviews med store kanoner som Iggy Pop, Josh Homme, The Rolling Stones, Nile Rodgers og Björk.

Således har ny musik efterhånden nu været en stor del af Wilkinsons liv, og når man taler med ham om det, er der intet der tyder på, at hans passion og glæde for at opdage ny musik er falmet. Langt fra. Han er samtidigt bevidst om, at det kan være sværere end som så at få folk omkring sig til at gå op i ny musik eller som minimum bare give en ny kunstner en chance. Sådan var han også selv engang.

Da jeg flyttede til London og første gang skrev for NME, var jeg faktisk ikke rigtig inde i ny musik. Jeg satte pris på det, men det var også det,” fortæller han.

I tiden der fulgte, brugte han dog mere og mere tid på at sætte sig ind i nye artister, og han fik mulighed for at deltage i alle de her “sindssygt vilde koncerter,” som han selv udtrykker det. Og de var alle med artister, han ikke kendte noget til.

Det var den mest spændende tid af mit liv rent musikalsk. Bands som The xx startede ud dér, og Odd Future begyndte at røre på sig i den tid. Jeg blev bare suget ind i det af de her artister, og lige siden det år, jeg tror det har været 2010, 2011 måske, blev jeg fuldstændig afhængig af ny musik.

Det er en afhængighed, han mener gælder for alle på Beats 1-holdet:

Alle har denne her helt vilde appetit efter at finde den næste store ting og råbe højt omkring det. Det er, hvad det i sidste ende kommer ned til.

Pitch din musik til Beats 1


Måden vi forbruger musik på ændrer sig hele tiden, og det har den også for Wilkinson, som nu ser playlister som sit vigtigste redskab. Han har helt op mod 30 forskellige playlister, som jævnligt opdateres, hvis ikke dagligt. Nogle af dem er store playlister med alt det, der hitter på Apple Music i øjeblikket, mens andre er lister skabt af helt normale brugere på platformen, hvis musiksmag han grundlæggende identificerer sig med.

Jeg følger bare med i, hvad de spiller. Så i virkeligheden kan hvad et eller andet barn lytter til i midten af USA være lige så vigtigt, som hvad der foregår på XL kontorets playliste (pladeselskabet XL Recordings, red.). Det hele er bare folks smag, og det eneste kriterie for at have smag er at vide, hvad det er, du kan lide.

Så måden Matt Wilkinson finder ny musik på, som i sidste ende kan ende i hans populære radioshow, er ved at gennemgå de her playlister og se, om der er visse artister, som bliver ved at dukke op, eller om der er noget så simpelt som et skørt navn eller lignende, som fanger hans opmærksomhed.

Det er svært for Wilkinson at svare på, hvad det så helt konkret er, han lytter til, når han endelig har trykket play. Han skal have det dér wow-øjeblik, som vi alle stræber efter, når vi lytter til musik, og som han blandt andet fik af Childish Gambinos “This Is America” og den tilhørende video. Det er dét, Wilkinson vil have hver gang.

Og hvis du går og drømmer om at give Wilkinson det næste wow-øjeblik, er der andre måder at gøre det på end ved at tigge og be til, at du tilfældigvis havner på en af de playlister, han følger.

Twitter er et rigtig godt sted,” siger han og fortsætter: “Jeg svarer måske ikke tilbage med det samme, for jeg har ret travlt, men jeg prøver at lytte til alt, hvad folk sender til mig, og Twitter er nok det bedste sted at sende på.

Som det forholder sig med så mange steder, man pitcher sin musik, er man ikke den eneste fisk i havet, overhovedet. Det gælder selvfølgelig også for Twitter, og Wilkinson modtager både materiale fra helt nye spirer og fra store spillere i branchen. Nogle gange vågner han op til en mail, der er landet fra et major label i Australien klokken 4 om natten, og som gemmer på et eller andet helt fantastisk. Andre gange er det helt, nye upcoming-kunstnere, som eksempelvis den spændende, nye New York-rapper Deem Spencer, som har sendt en helt uopfordret Twitter-besked.

Han (Deem Spencer, red.) fik mig bare til at indse, at der hele tiden er store skatte, der mangler at blive fundet i de der rå henvendelser, og det er vigtigt også at lytte til dem. Jeg har en frygt for at misse den næste store ting, fordi det er forsvundet i min indbakke.”

Så selvom du højst sandsynligt ikke hører noget i starten, så er løbet ikke kørt. Og det er egentligt det generelle budskab i det bedste råd, han vil give dig, som upcoming-musiker der drømmer om at strømme ud af højtalerne hos Beats 1, med på vejen:

Lad være at freake ud, hvis ting ikke går din vej, eller hvis du har små fejl, der sker undervejs. Det, jeg altid prøver at minde mig selv om, er, at alle lærer hele tiden, alle er mennesker, og alle laver fejl. Du kan sidde dér med Paul McCartney foran dig og selvfølgelig være nervøs i situationen, men prøve at chille og huske, at alle er mennesker,” siger han med henvisning til en tidligere interview-situation, han selv har været i, forestiller jeg mig.

Og så skal man huske, at det er sjovt: “Vi ændrer ikke folks liv på samme måde som folk, der træffer politiske beslutninger om, hvor mange penge folk skal have. Det er ikke en big deal på samme måde. Men, det kan selvfølgelig være vigtigt at gøre tingene ordentligt,” siger han.

Så chill out, lad være med at stresse og overtænke ting, lyder det fra radioværten.

Du kan lytte til Matt Wilkinson på Beats 1 på Apple Music fra mandag til fredag mellem 12.00 og 14.00, her.