fbpx

Mads Vraa fra No3: ”Der er tre ting, vi lytter efter”

03 okt Mads Vraa fra No3: ”Der er tre ting, vi lytter efter”

Foto: PR

Bliv klogere på, hvad det københavnske label No3, som har navne som The Minds of 99, CHINAH, Kentaur og Kill J i stald, kigger efter, når de signer nye bands.

No3 blev stiftet i starten af 2014 og er en selvstændig del af disco:wax. I modsætning til ’moderskibet’, som beskæftiger sig med EDM, dance og en masse dansk pop og hiphop, så ligger fokus på alternativ musik – gerne med potentiale til at kunne nå ud over de danske grænser.

Mads Vraa er A&R (’Artist & Repertoire’) hos det stadig ret unge label, og hvis du sender en demo til dem, er der stor sandsynlighed for, at det er ham, der lytter til den. Derudover består hans job også af at videreudvikle de artister, som bliver signet hos No3.

Hvad laver en A&R?


Mange tror, at en A&R er en producer – men det er det ikke. Det er ligesom en redaktør på et forlag. Vedkommende får et manuskript ind og ser noget potentiale, men så sender man det jo ikke bare på gaden. Der skal redigeres, slettes, omskrives, justeres. Redaktøren kommer med idéer og forslag, men det er forfatteren selv, der skal lave det om. Det er det samme med det, jeg laver – jeg kommer med forslag, men det er ikke mig, der trykker på knapperne. Jeg har måske et bud på, hvad den kreative løsning på et ’problem’ skal være, men jeg siger det typisk ikke, til at starte med i hvert fald, for så blander jeg mig for meget og så mister jeg mit overblik. Mit job er dels at få det bedste kunst ud af artisten, dels at være lytterens advokat. Mange musikere tænker på musik på en anden måde end almindelige lyttere og forbrugere af musik gør, så man skal finde et ’kompromis’ mellem de to.

Hvor finder I artister?


Demoer er meget mere effektive end folk tror. Man kan selvfølgelig også få anbefalinger fra folk man kender, andre artister og den slags. Vi har også for nylig fået ansat en scout, som finder musik alle mulige steder – live, soundcloud, Bands of Tomorrow, KarriereKanonen og hvor man ellers kan støve ting op. Jeg har ikke selv tid til at være aktivt opsøgende på den måde selv, men så får jeg en mail, når der er noget, som vores scout synes, jeg skal lytte til, og så kan jeg ret hurtigt tage stilling til, om det er noget, vi vil gå videre med.

Har du nogle do’s and don’ts i forhold til demoer?


Det dummeste, du kan gøre, er at bruge en frygtelig masse kræfter på at prøve at lave et færdigt produkt. Lad være med at forvente, at du bare kan sende os en ’færdig’ plade, som du gerne vil have udgivet. Det er en 100 % sikker måde til aldrig at få en pladekontrakt.

Man er ikke ét menneske eller et band om at lave et stykke musik. Der er så mange andre kompetencer, der er brug for, og det betyder ikke, at du ikke skal lave din egen musik, men du skal indgå i et meget større system. Når du sidder alene i studiet, så får du let ’tunnelsyn’, hvor du ikke kan se projektet udefra. Og det gør, at du ikke laver særlig god kunst. Det betyder ikke, at andre kan lave det bedre end dig, men hvis der er nogen udefra, der stiller spørgsmål, så kommer du til at reflektere mere over det, du har gang i.

Det er også derfor, at jeg ikke går direkte ind i for eksempel produktionen af vores artister – for så risikerer jeg selv at få tunnelsyn. Så altså, lad være med at bruge tid på at lave ting helt færdige og lad være med at bruge tid på ting, som er ret ligegyldige – mixing, masterering og den slags. Det er ikke det, vi lytter efter. Du kommer som et menneske, der har noget kunst på hjertet – ikke ’nu har jeg et værk’. Ingen regel uden undtagelser, selvfølgelig. Da vi signede Kentaur havde de mere eller mindre færdiggjort en EP – men det er som sagt undtagelsen, ikke reglen.

Hvad lytter I så efter?


Det er tre helt specifikke ting: vokal, sangskrivning og produktion. Alle tre dele behøver ikke være lige stærke, men hvis der mangler noget i den ene ’søjle’, så skal du kunne kompensere for det i de andre.

Jeg signer rigtig meget på vokalen. Det har en stor hovedrolle i de ting, vi laver. Du behøver ikke at være verdens mest awesome sanger, men du skal kunne synge. Hvis du har en ’neutral’ vokal, så skal du kunne kompensere for det i din sangskrivning og produktion.

Sangskrivningen er super, super vigtig. Lær hvad god sangskrivning er, skriv en masse gode sange og bliv ved med at skrive. Her i Danmark er der lidt en tendens til, at man laver fem numre, og så tror man, at man skal udgive en EP. Til sammenligning så producerede svenske TEN Music Group 100 sange til Zara Larssons debutalbum. Jeg ved ikke, hvor mange de skrev, men 100 blev produceret og så blev det kogt ned til de 11-12 numre, der er på pladen. Og det er derfor, at hun har tracks med 3-4-500 millioner streams. Så skriv, skriv, SKRIV! Det er også noget, man kan få hjælp til. At få en co-writer på betyder ikke, at du mister styringen med sangen – deres job er at få dig til at blive en bedre sangskriver.

Som sagt, så skal du ikke sende ting, der er helt færdige, men produktionen er vigtigt. Der er alt for mange, der bruger alt for lidt tid på det og kopierer alting. Og det er rigtig kedeligt. Det handler ikke om, at du skal lave noget, der aldrig er set før, men om at du tager nogle elementer og sætter dem sammen på en ny måde. Så du tager to eksisterende udtryk og skaber et tredje, unikt udtryk ud af dem. Du skal kunne beskrive det med et elevator pitch – altså med cirka én linje. Du skal helt konkret fortælle mig, hvad det er for noget musik. Det behøver ikke være smukt og poetisk, men det skal være præcist, så du har nogle rammer at operere indenfor; rammer som kan hjælpe dig med at fokusere din kreativitet.

Har du ellers nogle gode råd til upcoming artister?


Det bedste råd, jeg kan give, er: Lyt til hvad andre folk siger. Selvfølgelig skal du ikke glemme dig selv og du må gerne stille spørgsmål, være uenig, undre dig – men lad være med at tro, at du er klogere end alle andre. Du må spørge om alt i hele verden. Det er først, når du bliver selvfed og tror, at du har svarene på alt, at folk bliver irriterede.

Folk har også utrolig travlt med at komme ud og spille live, men det er virkelig lige meget, før du er signet og har en strategisk plan. Det er selvfølgelig ikke sådan, at live ikke betyder noget i længden, men der er nogle andre ting, der kommer først. Så brug din tid i studiet i stedet for.

 

Oprindeligt bragt på bandsoftomorrow.com.