22 feb Radiovært og musikansvarlig Casper Bach Hegstrup: Sådan vælger jeg musik til P6 Beat
Foto: Agnete Schlichtkrull
Tekst: Ditte Nebeling Jensen
Drømmer du om at få din musik spillet i radioen?
Vi har spurgt P6-Beat radiovært og musikansvarlig Casper Bach Hegstrup om hvilke ting, han lytter efter i en sang, og om hans rolle i udvælgelsen af sange til radioen. Få gode råd til, hvordan du får din musik i radioen lige her.
På P6 Beat er det Casper Bach Hegstrup, der sammensætter kanalens rotationsliste. Han er altså den person, der afgør hvilke sange, der strømmer ud til dig, når du tænder for radioen. Derudover er han vært på sine egne to programmer ”Debut” og ”Farrock”.
Casper Bach Hegstrup er desuden selv musiker, og han har bl.a. spillet med i indierock- og folkgruppen Cody. Han har altså selv stået på den anden side af radiofrekvenserne, og endnu vigtigere formået at slå igennem med sin musik.
Hvad skal der så til, for at ens musik bliver spillet i radioen? Hvad lytter han selv efter, når han udvælger sange til rotationslisten og sine egne programmer? Og hvad giver det af muligheder for nye musikere at blive spillet i radioen? Vi har inddelt Casper Bach Hegstrups udvælgelseskriterier i 3 kategorier, og nederst kan du læse hans råd til musikere, der gerne vil spilles i radioen.
Udvælgelse i radioen
Rotationsliste, profil og egne programmer
P6 Beats overordnede profil er ifølge Casper Bach Hegstrup et ”alternativ til P3”, hvor der spilles ”indierock, alternativ rock, en lille smule elektronisk og beslægtede genrer som alternativ popmusik”.
Denne profil kommer til udtryk i en rotationsliste, som Casper som musikredaktør er med til at bestemme sangene til. DR’s forskellige radiokanaler benytter princippet ”2 kendte, 1 ny”, så man føler en genkendelsens glæde, når man tænder for kanalen, samtidig med at man opdager ny musik.
Casper Bach Hegstrup udvælger sange til rotationslisten, som ifølge ham passer til kanalens profil, og som er med til at skabe et velkendt ”hjem” for lytterne, når de åbner for radioen. Dog prøver han også tit at udvide folks genrebevidsthed, og som han siger,
”Så kan jeg også rigtig godt lide at prøve at skubbe lidt til grænserne for, hvad det her ”hjem” så er, og hvad det så er for noget musik, man tror, man vil høre.”
I sine egne programmer vælger Casper Bach Hegstrup selv musikken i fællesskab med sine medværter Tilde Bang-Hansen i “Debut” og Frankie Ziyanak i “Farrock”, og værterne tager her flere chancer i deres musikvalg.
Det gør programmerne personlige, og disse slags værtsprogrammer har samtidig den egenskab at kunne sende nye sange godt afsted i form af en anbefaling.
”Det er enormt fedt, især for nye bands, at blive elsket af en vært, for så får man nogle ord med på vejen”, siger Casper Bach Hegstrup og fortsætter:
“Og det er der også nogle, der bruger, hvis man nu skal tale lidt strategisk, efterfølgende i en pressemeddelelse – ’så blev vi spillet i det program, og de sagde sådan og sådan’. Og derfra kan man så løfte det videre.”
Timing og relevans
Udvælgelsen af en sang afgøres som sagt både af P6 Beats profil og af Caspers egne satsninger. I begge sammenhænge er timing og relevans vigtige faktorer:
”Det handler også rigtig meget om, hvilke andre numre der er, for det skal jo helst være fedt at lytte på. Det skal helst ikke være, at alle numrene lyder som Blur og kommer lige i streg af hinanden. Det skal helst være noget elektronisk, noget dansksproget, noget poppet, noget lidt hårdere – så det er et godt flow. Så det kigger jeg også rigtig meget på, så det giver mening at lytte på.”
Derudover går Casper i forlængelse af rotationslisten meget op i, at sangene får ”et godt og langt liv”, som han siger, hvor der bliver fulgt op på et bands karriere og udgivelser:
”Hvis jeg er begyndt at dyrke Katinka på radio, så vil jeg gerne følge op på det. Så vil jeg gerne være med til at bringe hende fremad. Jeg vil gerne være med til at DR P6 Beat løfter den pågældende artist, så det ikke bare er et fritstående nummer, et ”one-hit wonder” der bare hænger i fri luft og forsvinder igen. Der er kun plads til så meget, og det skal være der i så lang tid. Så hvis jeg hører 100 numre på en uge, hvilket ikke er usædvanligt, så har jeg plads til måske max 6 eller 7 sange. Så der er det bare benhårdt.”
Udover sangenes sammenhæng på en spilleliste er relevansen og modenheden af bandet også utrolig vigtig:
”Det kan godt være, der er et band, som har en sang, som er rigtig, rigtig interessant, men at de måske først kommer i rotation på den næste sang, eller om et år, eller når de lige har fået helt på plads, hvordan de egentlig er som bands. For der er også noget med, at hvis du som radiolytter hører noget musik, som ikke har en relevans ude i virkeligheden endnu, så er det enormt svært at forholde sig til. Hvis du ikke kan gå til koncert med dem, eller hvis der ikke er en facebookside eller sådan nogle ting. Så det prøver jeg ligesom også at holde lidt øje med. Sådan at man ikke gør nogen som helst en bjørnetjeneste, hverken lytterne eller bandet.”
At vælge med øret eller hjertet
Casper Bach Hegstrup har gennem sine mange års erfaring opnået en form for ”radioøre”, og en fornemmelse for, hvornår hvilke sange passer ind i en udsendelse eller rotationsliste.
Dog vælger han også, især i sine egne programmer, sange ud fra hjertet og følelserne, og det er dette, der får ham til at tage chancer ved at spille helt nye sange i radioen eller vente på den helt rigtige ”radio-sang” fra en kunstner.
”Det er sket med rigtig mange – Barselona, Turbolens, nye danske bands, hvor jeg rigtig godt kan lide dem, og jeg rigtig gerne vil spille deres musik. Men det skal bare være det rigtige nummer. Og der må det jo siges at være øret og følelsen, der gør, at jeg venter. Det er måske en pissefed live-sang, den har måske rigtig mange streams på Spotify og det er totalt fint. Men det er bare ikke en P6 Beat-sang.”
Casper Bach Hegstrup udvælger som sagt musik i forskellige sammenhænge og med forskellige kriterier. Han fortæller:
”Jeg hører musik på forskellige måder. Jeg kan sådan tune, du ved. Så hører jeg med dét øre, eller så hører jeg musik med hjertet. Når jeg har fri, hører jeg alle mulige jazz-ting, som ikke har noget som helst at gøre med mit arbejde, men som jeg også synes er fede, og som rører mig på nogle andre parametre. Og jeg er også godt klar over, at dem der lytter til radio også lytter til alt muligt forskelligt. Men det skal de bare ikke gøre, når de hører P6 Beat. Der skal de høre dét her.”
Hvilke råd har du til musikere, der gerne vil spilles i radioen og særligt på P6 Beat?
”Man bliver bare nødt til at gøre det, fordi man ikke kan lade være. Det er simpelthen den eneste årsag til, at man skal beskæftige sig med musik, i min naive indie-verden. Det kangodt være, at der i en eller anden popkultur er et eller andet greb, men det har jeg ikke forstand på. Jeg beskæftiger mig med musik, som kommer fra hjertet, og det bilder jeg mig ind, at jeg også kan høre. Og det kan man også læse, og man kan se det i billederne eller whatever. Så lav noget musik fordi det er det fedeste i hele verden, og så send det. Og så må vi tage den derfra. Og det kan være heavy, og det kan være hiphop, jeg er fuldstændig ligeglad. Så længe det rører mig. Og det er klart, der er jeg også et to-hovedet monster, fordi jeg både er vært og musikredaktør. Så som vært kan jeg sagtens spille noget og knuselske det, uden nødvendigvis at sætte det i rotation.”
Forløbet Innovative Artist Academy