SKT portræt e1491575482323

Søren Krogh Thompson fra Playground: Du skal vide, hvordan du kommunikerer med dine fans

Foto: PR

Danmarks største uafhængige label, Playground Music, har givet dig navne som Rasmus Walter, Suspekt, Wangel, Benal og Katinka. General Manager Søren Krogh Thompson gør dig her lidt klogere på, hvor de finder bands, hvad der er vigtigt at kunne som artist i dag, og hvad du skal gøre for at skære igennem støjen.

Playground Music Scandinavia har eksisteret siden 1999 og er i dag Nordens største musikselskab med kontorer i Danmark, Sverige, Norge, Finland og Estland. Selskabet signer artister på deres fire egne labels; Playground, Uniform Beat, Diesel og Masa Music og udover selvfølgelig at udgive artisternes musik, arbejder de med A&R, promotion, markedsføring og digital udvikling. De repræsenterer desuden et stort antal udenlandske og nordiske musikselskaber i Norden – blandt andet Secretly Canadian (Whitney, Ahnoni, The War On Drugs, m.fl.), 4AD (Daughter, The National, Liima, m.fl) og XL Recordings (Jack White, FKA Twigs, Jungle, Jamie xx, The xx m.fl.).

Playground Music Danmark arbejder med artister som Wangel, Trentemøller, Benal, Katinka, Choir of Young Believers, Heimatt og Hymns from Nineveh. I spidsen for den danske afdeling sidder Søren Krogh Thompson, hvilket han har gjort siden 2005. I løbet af de seneste 10 år, har han været med til at bygge selskabet op som et alternativ til de tre majors (Universal, Sony, Warner), hvilket i høj grad handler om balancen mellem at være independent og have kommercielle ambitioner.

Udover sit job hos Playground er Søren også dybt involveret i den politiske del af branchen og sidder i bestyrelserne for SPOT Festival, Dansk Rock Samråd (ROSA), IFPI, Danske Uafhængige Pladeselskaber (DUP) og Music Export Danmark (hvor han er formand).

I tæt samarbejde med blandt andre Lewis Colston, Playgrounds Head of Promotion & A&R, udvælger Søren de navne, som bliver signet på selskabet. Han fortæller her lidt om processen fra demo til signing, fra ukendt til kendt.

Hvor finder I bands?

“Det er meget forskelligt. Det er ofte anbefalinger fra folk, vi kender, og det er meget sjældent, at vi finder noget på for eksempel Soundcloud. Det er mere nogle ’ambassadører’, som siger ’her er noget fedt’. Men vi signer kun ting, vi forelsker os i.

“Når man som professionel reagerer på noget instinktivt, så er der noget, der fungerer.”

 

Jeg får også en masse demoer ind hvert år. Wangel er et godt eksempel. Det var en demo, der kom ind, og da vi lyttede begyndte folk ude på gangene straks at spørge, hvad det var. Og så ved man, at der er noget. Når man som professionel reagerer på noget instinktivt, så er der noget, der fungerer.”

Når man så sender dig en demo, skal man så gøre noget specielt for at fange din opmærksomhed?

“Bare send musikken, det er det, der afgør det. Jeg lytter på alt, hvad der kommer ind. Når vi så har forelsket os i noget, så spørger vi typisk, om der er mere, hvad er historien osv. Så det starter altid med musikken, og hvis vi ikke føler den del af det, så har vi ikke behov for alt det andet.

“Hvis jeg kan høre potentiale i noget, men ikke synes, at den helt er der, så kan jeg også godt sige til folk, at de er velkomne til at vende tilbage, når de har noget mere, eller henvise dem til et andet label, som passer bedre til dem.”

 

Hvis jeg kan høre potentiale i noget, men ikke synes, at den helt er der, så kan jeg også godt sige til folk, at de er velkomne til at vende tilbage, når de har noget mere, eller henvise dem til et andet label, som passer bedre til dem. Dialogen via demoerne er enormt vigtig, og jeg synes stadig det er vildt spændende at se, hvad der dukker op. Den dag, hvor jeg ikke elsker at åbne min mail, fordi der er kommet nye tracks, så er jeg blevet for gammel til det.”

Hvor meget skal man vide om f.eks. sociale medier som artist?

“Der er ingen tvivl om, at det først og fremmest er musikken, der betyder noget. Men derefter handler det om at stoppe så meget viden som muligt ind i artisterne. Man kan ikke længere tillade sig, som vi også har set tidligere, at folk kommer med en master og siger ’nu skal I gøre os til stjerner’. Bandet er lige så dybt involveret i den proces, det er at flytte dem fra ukendt til kendt, som vi er.

Trentemøller, som vi arbejder med, han har 450.000 followers på facebook og er stadig i direkte dialog med dem.

 

Det er klart, at vi har viden, processer, netværk, som kan flytte tingene, men hvis bandet ikke er involveret, så ender vi stadig med, at den social media account, som vi oprettede til dem, er fuldstændig død. Så man skal forstå, hvordan man kommunikerer med sine fans. Trentemøller, som vi arbejder med, han har 450.000 followers på facebook og er stadig i direkte dialog med dem. Han sidder selv og skriver med de her mennesker. Og Rasmus Walter sidder også selv og læser alt igennem (10-20 indlæg pr. dag). Så hvis du har en forståelse for, hvad det vil sige at være signet på et pladeselskab og for de mekanismer, der gør, at man går fra ukendt til kendt – og så en bunke held – så er du godt på vej. Men der er ingen præcise opskrifter på succes i dag, hvilket både er ekstremt charmerende og ekstremt frustrerende.”

Hvad gør man, når man ikke er signet, for at skære igennem støjen?

“Kom ud og spille. Der er ingen tvivl om, at nogle af de seneste signinger, vi har lavet, har været på baggrund af, at der er en stor following, og så går vi ind og ser på, hvad det er for en performance, de kan levere. Du kan godt producere noget langt hen ad vejen uden egentlig at være en dygtig musiker, så vi skal se, hvad det kan live. Og så handler det om at blive ved og ved og ved. Hvis du ikke kan lade være, så lad være med at lade være. Blive ved med at lave nye tracks. Bliv ved med at øve, skrive sange, komme ud og spille live – og lad være med at stol på din familie, hvad de end siger, så er det løgn. Og bliv ved med at nyde det. Hvis ikke du synes det er sjovt, så skal du lade være.”

Skrevet af Tanja Brinks Toubro