SKAAR pernille sandberg scaled

Stjerneskuddet SKAAR blev signet på Warner Music og har et vigtigt budskab til håbefulde artister: »Man skal kæmpe for at stå på egne ben«

Foto: Pernille Sandberg
Tekst af: Amanda Bloch

Fire år skulle der gå, fra vi hørte SKAARs stemme for allerførste gang, til vi lige rundt om hjørnet kan nyde hele otte sange i streg med det spirende talent. Vi mødtes med nordmanden under dette års by:Larm Festival til en snak om hendes kommende debut-EP, det at være signet på et major label og at skrive sange til film og serier. Bliv klogere på et af Nordens mest lovende nye navne her.

I centrum af Oslos gader ligger Warner Music Norway. Her møder jeg en småsløj Hilde Skaar, der ihærdigt forsøger at dulme sin forkølelse med en kop dampende varm te. Den unge artist, der på scenen kalder sig SKAAR, har dagen forinden spillet sin første ud af to koncerter på by:Larm Festival. Det gjorde hun for et tætpakket publikum på spillestedet Rockefeller. Og det er bestemt ikke uden grund, at publikum måtte stå som sild i en tønde – for den spirende sangerinde og sangskriver har i den grad kurs mod stjernerne med sin ørehængende og ærlige scandipop, hvilket da også resulterede i en nominering til Årets Stjerneskud (norsk pris, som uddeles under by:Larm Festival) et par timer inden vores møde.

Med i den store liga

Første gang, man kunne nyde lyden af SKAARs skønne vokal strømme ud af højtalerne, var da hun gæstede det populære track “Wherever You Go” af producer-duoen TRXD i 2016. Og det var da også denne feature, som for alvor satte skub i karrieren og i sidste ende medførte, at hun kunne underskrive en pladekontrakt hos verdens tredjestørste pladeselskab, Warner Music Group – et pladeselskab, hun dog allerede tidligere havde været i kontakt med angående et muligt samarbejde.

Jeg havde kontakt med Warner fra tidligere, og vi havde planer om at samarbejde lidt. Så kom den her sang op, og min tidligere A&R Mike spurgte, om jeg havde lyst til at synge på den. Og så passede tingene bare super godt, min stemme passede til tracket, og det var en fin ting for mig at gøre, mens jeg arbejdede på mine egne sange. Så det var egentlig ret random, den måde det skete på.

Det hænder, at man hører om artister, som har droppet deres pladeselskab efter at være blevet trukket rundt i manegen og i sidste ende tabt sig selv i processen. Jeg kan derfor ikke lade være med at spørge ind til, hvordan hun synes, det er at være signet på et major label.

-Jeg synes det er virkelig fedt. Jeg har drømt om det hele mit liv, så da det skete, var det bare sådan »woooow – Warner!« Coldplay er mit favoritband, og de er signet hos Warner, så jeg tænkte med det samme, »shit nu sker det.« Og selvom det er et major label, føler jeg, at jeg har rigtig meget selvkontrol – og jeg tror netop, det er dét, mange tænker på, hvis de skal signes – om de skal signes på et indie-label eller et major label. Altså om man vil have mest mulig kontrol selv. Men jeg føler, at selvom jeg er på et major label, så har jeg mulighed for at styre ting selv – og så har jeg bare et super godt team, hvilket er virkelig fedt.

I samme tråd understreger SKAAR, hvor vigtigt det er, at stå ved den man er, hvis man ønsker at opbygge en sund karriere.

-Man skal kæmpe for stå på egne ben og ikke lade sig styre af alle andre og deres forventninger. Det er jo en virkelig konkurrencepræget branche, og jeg er også ofte kommet til at psyke mig selv helt ud med tanker om, at fordi andre gør ting på én bestemt måde, så må den være det rigtige måde at gøre den på, og så må jeg vel også gøre sådan. Men man er nødt til at embrace sin egen art. Det er sådan, jeg tror, man bryder igennem. Fordi folk vil gerne have ‘dig’.

Musik til det store lærred

Selvom SKAAR allerede i 2016 fik en god start på karrieren, blev folk først for alvor bekendt med nordmanden, da hun udgav sin debutsingle “Higher Ground” i 2018. Udover at være hendes debut, er sangen nemlig også en del af soundtracket til den norske ungdomsfilm Battle, hvilket har ført til en masse positiv opmærksomhed og åbnet nye døre for sangeren senere hen.

-“Higher Ground” fik stor betydning for min karriere, fordi den banede vejen for mig –ikke bare i Norge men også lidt internationalt (…) Det var på en måde et tegn på, at der er et marked for mig derude. Og så har det bare givet mig en masse muligheder senere hen. Det gjorde for eksempel, at jeg fik mulighed for at skrive en sang til Netflix-serien ‘Home For Christmas,’ fortæller nordmanden.

Sangen til Home For Christmas blev skrevet på to dage under en writing session i samarbejde med sangskriveren Askjell Solstrand (Aurora, Sigrid) og fik titlen “It’s Christmas After All”. Af en julesang at være, centrerer det ret utraditionelt sig omkring et sørgeligt emne, hvilket SKAAR havde en helt særlig mening med.

-Vi vidste ingenting om serien og tænkte egentlig bare, at vi ville skrive om noget, som måske ikke var blevet skrevet om så mange gange før, når det kommer til julesange. Ensomhed i julemåneden er jo på en måde noget, der er blevet sat større og større fokus på de sidste par år. Specielt i Norge har der været rigtig mange artikler om, hvor mange nordmænd der har været ensomme henover julen de sidste år – og det er der rigtig mange mennesker, som kan sætte sig ind i. Så jeg tænkte, at det var fint at skrive en meget ærlig sang til de folk, som måske ikke glæder sig så meget til julen. Vi brugte første dag på at snakke om, hvad vi ville skrive om, og anden dag satte vi så teksten sammen og skrev melodien.

Og hvis det står til SKAAR, er hun langt fra færdig med at skrive sange til film og serier.

-Jeg er kæmpe fan af film og serier. Så det er absolut min drøm at fortsætte med at skrive sange dertil. Det er bare et ekstra stort spændingsmoment, når man gør det. Det er altid spændende, om man formår at skrive noget, som passer ind, fortæller SKAAR.

»Jeg synes, det er fedt at skrive små følelser om til noget stort«

I øjeblikket er det dog udgivelsen af sin debut-EP, som er næste skridt for kunstneren. Under min samtale med SKAAR får jeg kort nævnt, at jeg havde spottet på Spotify, at EP’en skulle udkomme i slutningen af februar – et tidspunkt, som efterhånden er ved at være overskredet – til hvilket hun svarer: »Ja, den er blevet skubbet lidt, fordi jeg gerne vil have, at alt skal være perfekt. Det er meget vigtigt for mig, at når jeg først udgiver noget, er jeg 100 procent tilfreds med det, og ja nu er jeg ganske tilfreds,« Det er en plade, som har været længe undervejs, og som nu atter må udskydes grundet hele corona-situationen – selvom EP’en i virkeligheden bare ligger og venter på, at kunne blive vist frem til omverden. Men man må altså vente lidt endnu med at høre den sammensætning af sange, som ifølge SKAAR selv portrætterer hele den rejse, hun har gennemgået, fra da hun forlod reden og flyttede hjemmefra, til hvor hun er i dag.

-Jeg flyttede hjemmefra for tre år siden, og det var der, jeg for alvor begyndte at skrive, gå i sessions og møde de folk, jeg arbejder sammen med nu. Så EP’en handler egentlig bare om den rejse, jeg har gennemgået, siden jeg flyttede hjemmefra og er på en måde en form for ‘personal growth feeling’, der fortæller om de mange uventede ting, som er sket gennem de sidste tre år. Så der er et stort spænd i tidsperspektivet. Og for en 19-årig føles tre år som virkelig lang tid, griner hun.

De fleste kan nok skrive under på, at teenageårene er den periode i ens liv, hvor der sker allermest på kortest tid. Man går fra værende barn til voksen på et splitsekund og kommer igennem hele følelsesregisteret et utal af gange. Det er derfor ikke så underligt, at SKAARs debut-EP rummer hele 8 sange og dermed nemt kunne forveksles med et album. Men netop fordi sangene rummer mange forskellige historier og ikke blot én gennemsyrende fortælling, har hun valgt at kalde det en EP.

»For mig er en EP en samling af sange – mens et album mere er et koncept med en gennemtænkt historie, en åbningssang og en afslutningssang,« fortæller SKAAR, hvorefter jeg spørger ind til det store billede af EP’en.

-Jeg synes det er fedt at skrive små følelser om til noget stort. Det er derfor, mange af mine sange har nogle ret cheesy sætninger og metaforer. Jeg vil helst ikke minimere følelser men derimod blæse det lidt op, da følelser på en måde er det fineste, vi har. EP’en er pompøs og stor, og jeg glæder mig til, at folk får lov at høre den.

Selvom jeg godt ved, at det må være nærmest umuligt at udvælge en favoritsang fra sin debut-EP, hvor alle sangene højst sandsynlig står én nær på hver sin måde, holder jeg mig alligevel ikke tilbage fra at spørge.

-Lige nu er min favoritsang nok, den sidste jeg har skrevet. Den hedder “For Andrea”, og handler om min bedste veninde og vores venskab.

Der er altså lys for enden af corona-tunnelen, for senere på året rammer EP’en endelig gaden. Du kan dog allerede nu få en forsmag derpå med SKAARs spritnye single “Quiet” her: