IAA Isak Danielson scaled

Sveriges nye kommende popstjerne Isak Danielson: »Jeg er spændt på at tage derhen, hvor min musik lader mig tage hen«

Foto: PR

Tekst: Martin Rahbek

I forbindelse med den norske branchefestival by:Larm har vi taget en snak med den fremadstormende svenske singer/songwriter Isak Danielson. Han fortalte os blandt andet om efterdønningerne af X-Factor og at have en sang med i et amerikansk TV-Show. Læs med her.

Nummer tre i X-Factor 

Svenske Isak Danielson deltog i 2012 i det svenske X-Factor, hvor han havnede på en tredjeplads. Efterfølgende tog han en pause fra musikken for at finde sig selv, men er nu på vej frem igen på den svenske popscene. 

Jeg havde noget tid for mig selv og begyndte i skole igen. Det var virkelig rart at bearbejde det hele og gennemgå, hvad der skete.

For Isak var pausen en god måde, at tage afstand fra det hele på. Han havde lært en hel del fra sin deltagelse i X-Factor, hvilket han kunne tage med sig, da han gik ind i musikken igen.

Jeg tror, det var den perfekte måde at bevæge sig tilbage ind i det [musikken, red.] med en viden om, hvad du havde lært og oplevet, og kunne tage det med dig videre.

Isak var i starten af sin karriere signet på et label, men det klikkede ikke rigtig mellem dem. Pladeselskabet kunne mærke, at sangskriveren ville noget andet end de ville, og derfor skiltes de igen. Isak blev herefter sat i kontakt med producer og sangskriver Brad Mair, som han endte med at skrive hele den første EP Volume One sammen med og desuden meget af sin efterfølgende musik. Denne beslutning var vigtig for Isaks efterfølgende rejse:

Det var dejligt at kunne fokusere på det, du elsker, og det, du gerne vil lave, og så bare lave det. Så går tingene bare sin gang derfra.

“Ending”

Isaks karriere tog raketfart, da nummeret “Ending” pludselig kom på den musikalske radar i USA. Det skete cirka sådan her: 

Danseinstruktøren Talia Favia brugte “Ending” til én af sine koreografier. Favia arbejdede med den kendte danserinde Maddie Ziegler og lærte hende koreografien. Ziegler postede dansen på sin Instagram, hvor “Ending” selvfølgelig spillede i baggrunden. Favia arbejdede desuden på det amerikanske danseprogram So You Think You Can Dance, og her blev hendes koreografi også benyttet, hvilket betød, at Isaks nummer endte på amerikansk live-TV. 

“Ending” blev efterfølgende brugt til den amerikanske TV-serie Cloak and Dagger. Isak selv var ret overrasket over det her, og fortalte under vores interview:

Jeg tror, at det var rent held. De kontaktede mig fra ‘Cloak and Dagger’ og sagde ‘vi vil gerne bruge “Ending”’, og jeg sagde: ‘Er det en joke?’. De sagde ‘nej’, og jeg sagde ‘okay… værsgo’. 

Alt dette betød selvfølgelig, at flere mennesker (bevidst eller ubevidst) pludselig lyttede til Isaks musik og at han spredte sig internationalt. Hele seancen medførte faktisk, at “Ending” var ét af de mest “shazam’ede” numre i USA det år.

Det internationale kendskab til den svenske Isak Danielson var pludselig øget gevaldigt, men hvad betød alt det her egentlig for ham som artist?

Folk kunne åbenbart virkelig godt lide sangen. Så det fik mig til at tænke, at denne type musik virker og de kan lide det – hvordan jeg sang, hvad jeg sang om og hvordan det lød. Det inspirerede mig til at lave den type sang igen.

Han blev med andre ord bekræftet i, at han med sin sangskrivning, sine tekster og sin produktion havde fat i den lange ende, når ét enkelt af hans numre kunne få så meget medvind. 

Mindre og større spillesteder

Isak Danielson er stadig et upcoming navn, og singer/songwriteren har spillet på mange både større og mindre venues. Det snakkede vi også lidt om: 

Jeg føler, at spillesteder, hvor du er på en større scene og længere fra publikum, er nemmere. Når du har spotlight på dig, så ser du ikke alle, og det gør det lettere. Så bliver du ikke forstyrret ved, at du kigger ned blandt publikum og ser nogen på deres telefon eller som snakker sammen, hvor du tænker ‘åh Gud, ingen lytter, alle er ligeglade’. 

Her på by:Larm Festival 2020 spillede Isak i et madtelt, hvor halvdelen af teltet var kommet for at høre ham, og den anden halvdel egentlig bare var kommet for at spise. Så dér var der selvfølgelig nogen, der var “ligeglade”. Vi kom derfor lidt ind på, hvordan man håndterer den slags situationer, hvor der ikke er noget spotlight til at blænde én, og man faktisk kan se, hvad der foregår hos publikum: 

Du er nødt til at komme ind i din egen bobbel og koncentrere dig om det, du laver. Du er nødt til at fokusere på, hvad du synger om, og hvad du føler, når du synger.

Man må altså få det bedste ud af situationen og gå ind i sin bobbel. Og til det havde Isak et lille trick: 

Bare husk på, hvad du synger om, når du synger. Fra tid til anden behøver du ikke engang at kigge på en person [blandt publikum, red.], du kan bare kigge på en lampe eller en stol eller noget andet, som du så synger til. Bare gå ind i din bobbel og fokusér på lampen.

Ud i Norden

Afslutningsvis talte vi lidt om, hvordan en nordisk branchefestival som by:Larm var en god bemærkning til, at mange kunstnere kan være store i deres hjemland, men nærmest ukendte i den øvrige nordiske region. Isak er nemlig godt på vej hjemme i Sverige, og har også haft (en lidt tilfældig) succes i USA, men har han mon planer om og fokus på at få spredt sin musik ud i resten af Norden?

Jeg er meget spændt. Jeg er spændt på at tage derhen, hvor min musik lader mig tage hen. Vi prøver at komme til så mange steder som muligt.

Isak fortsætter:

Mine lyttere er mange forskellige steder. De er ikke mange et specifikt sted, de er ret spredt over hele verden.

Vi blev enige om, at dette er forventeligt, når man lige pludselig har en sang med i en TV-serie, som kan streames over alt. Så lige nu handler det om, at »[finde ud af, hvor mine fans er«